RSK 7

  geminato lumine cassus] Jämför Ausonius, Parentalia , lumine cassus. Plus datur his probri cernere quam decoris] Tanken att den som ser blir vittne mest till onda och brottsliga handlingar utföres vältaligt i Swebilius likpredikan: “Pygmenius hafwer fordom i sin Tijd tackat Gudh therföre, at han blind war, på thet han icke måtte see thet myckna Onda, stora Öfwerwåld och Orätt, som skedde och föröfwades ibland Folckena. I så måtto kunde ock thenne wår Sal. Christendoms Broder under sitt warande Tilstånd tacka Gudh, at han intet sågh the stora Odygder och Laster som dagligen meer och meer tilwäxa och alldeles synes taga öfwerhanden, såsom är, Gudz Ordz Föracht och Högfärd, Öfwerflödigheet, Lösachtigheet och annat sådant mehra.” (etc.). Föreställningen att blindhet är en vinst hade utvecklats även av andra, exempelvis Erycius Puteanus i traktatenCaecitatis Consolatio65 och av Jacobus Gutherius, i den lilla skriftenTiresias seu Caecitatis encomium.66 Puteanus hävdar att blindheten skänker sinnet ro: Själen avskiljes från åskådandet av sorgliga och brottsliga företeelser. Bekymmer och laster tar sig in i vårt sinne genom ögonen, och om vi har synen i behåll bli vi både olyckliga och onda, men om vi är blinda blir vi både lyckliga och goda:  f. Libera ab externis divinae portio mentis/sensibus ... ] Raderna ansluter nära till antika föreställningar om att det egentligen är själen som ser på riktigt; sinnesorganen är så att säga öppningar in till 65 Utgiven i Leiden 1609. Se Jeanine De Landtsheer 2000. 66 Utgiven i Leiden 1638, tillsammans med andra lovtal till sådana ting och företeelser som normalt ter sig mindre angenäma (loppan, fjärdedagsfrossan, podager, etc.), under titelnDissertationum ludicrarum et amoenitatum scriptores varii. (Vi har här att göra med en egentligen skämtsam genre som odlades bl.a. för den retoriska övningens skull.) 67 Se De Landtsheer, sid. 219 f. Tranquillitati amicam Caecitatem dixerim et inter prima vota habendam, ut a funestis atque etiam scelestis animus adducatur. Per oculos enim curarum aegritudinumque quaedam cruces, tum ipsa quoque flagitia se insinuant, nec infelices tantum videndo reddimur sed mali, ut contra non videndo boni beatique. 67

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=