RS 18

116 inte barnkvävningen i KOF upptagits bland uppenbar skriftbrotten, skulle man kunna tro beror på en redaktionell lapsus, men mönstret går igen i alla de följande KOF framtill KL 1686, varför det onekligen verkar vara överlagt och avsett. Karl IX dog 1611, utan att ha visat minsta intresse för att stadfästa KOF 1608, begripligt nog, då han i än högre grad än Erik XIVvar påverkad av kalvinistiska idéer. Prästerskapet anhöll därför hos sonen och efterträdaren Gustaf II Adolf, att denne måtte låta förslaget med kunglig approbering utgå av trycket. Konungen begärde då att få se förslaget, men biskoparna ville inte gärna överlämna det. Tydligen var man nervös för hur vissa delar i förslaget skulle mottagas av överheten. I stället för att överlämna det till kungen påbörjade man en ny omarbetning. Vid Gustaf II Adolfs kröningsriksdag 1617 upplästes det nya förslaget för prästerskapet, som gav det sitt godkännande. Först två år senare överlämnades det emellertid till kungen.Denne begärde att förslaget skulle granskas av sakkunniga, varpå man under de sex följande åren trätte om hur denna kommission skulle vara sammansatt. År 1625 böriade till sist ett kungligt kollegium, huvudsakligen bestående av biskopar, att granska och ompröva KOF 1619.'^' KOF 1619''*- återger, vad gäller kapitlet om uppenbar skrift, så gott som ordagrant 1608 års stadganden. Det enda tillägget är ett vidgande av det straffbelagda området i vad avser »spåmän, trulkarlar, swartkonstighe, löfiare och signare», till att även gälla demsombegagnar sig av sådana tjänster. KOF av år 1626 är, vad anbelangar kapitlet omuppenbar skrift, nästan ordagrant överensstämmande med KOF 1619. Skillnaderna är uteslutande av formell karaktär, utan betydelse för sakinnehållet. Gemensamt för de tre kyrkoordningsförslagen 1608, 1619 och 1626, är att de är utarbetade helt i överensstämmelse med KO 1571. I alla förslagen är KO så gott somhelt bibehållen, och de utgör alltså i praktiken endast kompletteringar i enlighet KO:s slutord. I kyrkotuktshänseende utgör förslagen en påtaglig skärpning iämfört med bestämmelserna i KO. Av Laurentius Petris »kärlekens lag», som skulle vara 138 143 A.a. s. 62. Avsnittet bvgger i det följande i huvudsak på Kjöllerström 1944, s. 72 ff. Förslaget kallas därför, i brist på bättre namn, 1619 ars KOF. .4tminstone Kjöllerström verkar vara övertygad omatt det är identiskt med 1617 ars. Kjöllerström 1944 s. SC. Kyrkoordningar och förslag dertill I, Nordström(utg), Sthlm, 1872, s. 355 ff. Det enda kända exemplaret av KOF 1626 finns i \'ästmanlands-Dala Nations arkiv i Uppsala. Det är en handskriven codex in folio med titeln »Den Swänska Körkeordmngen aff saligh Doctor Päder Kenicio och några andra aff Biskoparna öfwersedd och förbättrat, och Sal. Konung Göstraff Adolff öfverantwardat andra resan Ahr 1626.» Kjöllerström 1944 s. 81.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=