RS 18

114 nymt med »kyrkostraff» (eller -plikt), och uttrycket »uppenbar skrift» begagnas alltmer sällan.'*' 3.3.1. Kyrkoordningsförslagen 1608, 1619 och 1626 Karl IX var ivrig att få till stånd en revision av KO 1571. Vid riksdagen 1602 hävdade han att vissa partier i KObåde stred mot Guds ord och var rent förargelseväckande. Riksdagen uttalade sig med viss tvekan för en revision, men saken drog ut på tiden. 1607 underkände konungen både KO och Upsala mötes beslut,'** och ansåg dem ogiltiga, och året efter ställdes biskoparna och prästerna inför ett ultimatum:kungen ville ha ett besked, huruvida de ville överse KO, kyrkohandboken och katekesen eller inte. Prästerskapet med ärkebiskopen Petrus Kenicius i spetsen insåg det kloka i att besvara frågan jakande, och genomförde senare samma år en rekordsnabb revision av sagda verk. 1608 års KOF blev p.g.a. den begränsade tid revisionsmännen hade till sitt förfogande närmast en komplettering av KO 1571. Vissa intressanta skillnader vad gäller kyrkotukten finns dock. I KOF'*■* har man utökat motiveringen till den uppenbara skriften tämligen avsevärt.'*' Man börjar med att fastslå, att inget samhälle kan bli stabilt eller bestående omdär inte uppehälles »tilbörligh agha, tuktt och disciplin emott themwettwilligom'*^ och ohörsammom .» T.o.m. hedningarna vet, säger man, att »ther agha och fruktan är, ther är tuktighett och äro.»'*^ Mot synden ska konungens befallningsmän icke endast bruka svärdet, utan också förordna »christeligh kyrkedisciplin» för missdådare somblir benådade till livet.'*^ Liksom i NOvarnas för överdriven användning av det lilla bannet, excornmuniccitio det man sedan gammalt i Sverige kallat »förbud». I stället skall syndaren för de mindre förseelser som ofta aktualiserat detta straff påläggas någon lämplig mindre formav kyrkoplikt. Uppräkningen av de brott vilka ska föranleda uppenbar skrift överensstämmer vid första anblick i högre grad med NOän med KO, men vid en systematisering i olika kategorier framträder vissa skillnader. Av de i NO upptagna brotten saknas följande i KOF 1608: 130 Även omdet, som vi ska se i det töliande, begagnas i KL 1686. Kjöllerström 1944 s. 62 f. Kjöllerström 1971 s. 231. '-■* Kyrkoordningsförslaget av år 1608, Piltz, G, (utg.) SVSL. 19., Lund, 1935. I Piltz’ utgåva av KOF 1608 upptar tillagget nära fyra sidor. »Motwilligom» i annat exemplar. KOF 1608 s. 82. A.a. s. 83. Detta pålades, till skillnad från den uppenbara skriften, av sockenprästen (efter konsultation med biskopen). Jmf. NO:s mindre plikter i föregående stycke.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=