RB 63

Lösningen på rättsvetenskapsmännens problem att förena insikten om rättens dynamik med de väsensmetafysiska kraven på vetenskaplighet skulle således vara att skapa ett föremål för rättsvetenskaplig analys efter vetenskapens villkor; rättens orubbliga grund speglas följaktligen i rättsvetenskapens statiska och allmänna natur.Och, om logiken utgör denna filosofis hjärta, så måste naturrätten vara “ihr Angesicht, in welchem die Seele sich spiegelt.”135 Av ovanstående citat är det uppenbart, vad som skiljer de discipliner som uppnått vetenskaplig identitet från de övriga. Ett akademiskt fack träder över gränsen till vetenskapens område, då den kunskap som förmedlas kan uppfattas såsom ett direkt uttryck för dess föremåls väsen eller natur. Rättsvetenskapsmännen uppfyller detta krav, då deras bestämning av enskilda rättshandlingar följer av en insikt i rättens natur. Denna parallellitet mellan kunskapen och dess grund har också konsekvenser för den vetenskapliga argumentationens uppbyggnad; vetenskapligt är endast det resonemang som har en struktur som överenstämmer med det förhållande som i allmänhet råder mellan de orubbliga grunderna och dess följder. Förmågan att hålla det vetenskapliga området rent från kunskap om det föremål som inte motsvarar de kunskapsteoretiska fordringarna är således avgörande för en disciplins status och framtid. Då Immanuel Kant hävdade, att de båda kunskapsarterna måste hållas i sär, anknöt han således till en etablerad filosofisk tradition: r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 65 “Von beiden muss der reineTheil, so viel oder so wenig er auch enthalten mag, nämlich derjenige, darinVernunft gänzlich a priori ihr Object 135 Stahl, a a, bd.i, s.99. 136 A a, bd.i, s.105f. “So hat es eine Manningfaltigkeit von Rechten und Gesetzen, deren jedes sein eignes Daseyn hat, die in seinem Begriffe - man mag unterlegen, welchen man will - enthalten sind. Es ist ein positives Recht. Dagegen das Naturrecht isolirt den Menschen gleich von vorn herein.Was sich hier ergiebt, ist schon abstrakt entstanden. Der Ursprung der Rechte und Rechtsbestimmungen ist der leere Begriff der Freyheit, und es darf schon zu diesem Grundbegriffe nicht Neues hinzukommen.”136

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=