RB 43

163 avdelningar, kallade Prima pars secundae partis respektive Secunda pars secundae partis eller korteligen Prima secundae och Secunda secundae. Den traktat omlagarna, somvi nu skall sysselsätta oss med, finns i Prima secundae. Behandlingen av spörsmålen sker i den formen att vissa frågor uppställes mot vilka reses ett antal invändningar eller motargument. Efter detta kommer Thomas' egen uppfattning, sommarkeras genomorden: Respondeo dicendum (jag svarar genomatt säga —). I den andra av de åtta frågor, vari Thomas behandlar lagstiftningen, går han in på antalet och de olika slag av lagar, vari man kan indela desamma. Han anger därvid följande slag: den eviga lagen, den naturliga lagen, den mänskliga lagen, den gudomliga lagen, frågan omdet finns en eller flera gudomliga lagar samt slutligen omdet finns en syndens lag.'^ I den första frågan har dock Thomas i Ad 2 till frågan 90, art 1 definierat lagarna som generella handlingsrelevanta teser, som utgått från det praktiska förnuftet. Lagen är inte annat än en förnuftets förordning, riktat mot det gemensamma goda, av den som har ansvaret för detta gemensamma och kungjort av honom. Den eviga lagen är alltings styrning genom Gud, som är universums härskare, och detta har karaktär av lag.*^ Den naturliga lagen är ingenting annat än den eviga lagens nedslag i den förnuftsbegåvade skapelsen.'* De mänskliga lagarna har sin grund i en tes från det praktiska förnuftet, och här åberopas Cicero Om talekonsten, där denne anger att eftersom rättfärdigheten har sin källa i naturen blir den lag då den godkänts av sedvanan och sanktionerats av fruktan och respekten för lagen. Människan kan ge lagar så långt hennes domsmakt gäller. Denna når dock inte fram till de inre och dolda motiven utan stannar vid yttre observerbara handlingar. Det är detta som motiverar och gör det nödvändigt med en överordnad gudomlig lag.‘° Den naturliga lagen baseras på en princip, nämligen att man skall eftersträva det goda och detta goda är vad alla eftersträvar samt att man skall avhålla sig från det onda.'' På denna princip baseras alla bud i den naturliga lagen. Alla moraliska handlingar föreskrives av den naturliga lagen.Aristoteles har i Då någon lämplig översättning till svenskan mte synes föreligga av Thomas’ lära om lagarna följes här den översättning till norskan somombesörjts av Knut Erik Tranoy Thomas Aquinas, Pax forlag A/S, Oslo, 1967. Frågorna är här efter norskt mönster betecknade ”spörsmål” (Spm). Spm, 91, art 1, s. 64. Spm90, art 4, s. 63. Spm91, art 1, s. 65. Spm91, art 2, s. 67. ” Spm91, art 3, s. 69. Spm91, art 4, s. 72. Spm94, art 2, s. 104. Spm94, art 3, s. 107.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=