RB 41

42 principens realiserande. Detta är det ”inre” skeendet. Den andliga principen är den kristna idén, världsanden, förnuftet. Gud. Hegel tilldelar germanerna den världshistoriska uppgiften att realisera det högsta stadiet i denna utveckling, ”den absoluta friheten” i den kristna monarkiska staten. Före detta stadium lever germanerna i barbari. Hegel skildrar deras seder och samhälle tämligen exakt somvi sedan möter det i den germanistiska litteraturen. Detta germanska väsen möter så den kristna religionen, somi sig har upptagit den romerska kulturen. ”Es ist die grösste Entzweiung, die die Geschichte aufzuweisen hat”, säger Hegel. Hegel tilldelar alltså germanerna rollen som den kristna statens skapare. Därmed kommer nya kriterier till på vad som ska anses som äldre och yngre rätt. Utomovannämnda förändringar i moralen kommer statsbildningen att utgöra den stora skiljelinjen. Med Hegel får den gamla germanbilden en ny gestalt. Det är först i den av kristendomen förädlade formen som germanen gör sin insats i världshistorien. Hegels efterföljare Efterföljarna till Hegel, här benämnda Hegelhöger resp. -vänster, tog fasta på den ”inre” resp. den ”yttre” sidan av samhällsutvecklingen. Hegelhögern är den helt dominerande riktningen inomrättshistorien. Dess mest betydelsefulla idéskapelse är den ovannämnda om sanningsprincipens genombrott i processen, vilket skulle ha skett via kristendomen. Med renodlandet av den andliga sidan har emellertid hela den materiella utvecklingen tappats bort, idéerna lever i ett lufttomt rum. Hegelhögerns orsaksförklaringar får därmed ett totalt ohistoriskt drag. Allmänt sett går de ut på att visa att kyrkan verkat för humanitet och jämlikhet i samhället och för individuellt ansvarstagande.^^ Hegel själv har en betydligt mer verklighetsanknuten bild av kyrkan och denna uppfattas som det stundom mycket bristfälliga redskapet för den gudomliga principens realiserande. Men kyrkans laster och brott framställs samtidigt som tillfälligheter. Hegel kan exempelvis när det gäller slaveriet uttrycka saken så, att kyrkan faktiskt har ägt slavar men att hon samtidigt inte kan äga slavar, eftersomslaveriet är oförenligt med kristendomens idé.^"* Hegelvänstern, eller anhängarna av den materialistiska historieuppfattningen, utgår från det materiella livet och produktionsformernas förändring som motorn i samhällsutvecklingen. Hegelvänstern har inte somHegelhögern opererat bort ena sidan av samhällsutvecklingen. Men den har fått påtagliga svårigheter att förklara hur det andliga livet hänger ihop med det materiella. När man överger den utgångspunkt som Hegel hade med en i materien verkande andlig princip men ändå vill tillämpa hans idéer, så måste man råka i svårigheter. Till Hegelvänstern och dess idé omättsamhället anknyter författarna

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=