RB 36

drag ckH variationer. Sådana variationer är påtagliga såv^l juridiskt, i både gällande rätt och praxis, som i kyrklig-religiösa och politisk-sociala hänseenden.”'’“ Som allmän målsättning kan detta sägas ha giltighet också för det här föreliggande arbetet. 1.2. Frågeställningar och källmaterial Under senmedeltid och reformation är det kyrkan och den kristna överheten som definierar brottet. I vad mån man därvid haft en mera allmän opinion bakom sig är som regel omöjligt att avgöra. Betydande ansträngningar har i modern antropologisk och religionshistorisk litteratur gjorts för att åstadkomma en systematik, som möjliggör klara distinktioner mellan de många termer och former som förekommer inom och intill ämnet magi. I allmänhet bortses här från dessa försök. I stället tillämpas den praktiska definition, som materialet själv erbjuder. Trolldom och vidskepelse är således det. som av samtidens teologer och jurister stämplas som sådan. Trolldom är den magi som är förbjuden eller bör förbjudas, antingen därför att den är fysiskt skadlig eller för att den avviker från och kanske hotar den officiella religionen. I själva verket finns i detta avseende stora regionala och kronologiska skillnader mellan de europeiska processerna. De engelska, danska, norska och äldre svenska, är nästan utan undantag maleficium-mål av den äldre typen. Massförföljelser är ovanliga och processerna är vitt spridda i tid och rum. De kontinentala och de senare svenska är pactum- och sabbatsmål. Förföljelserna riktar sig mot verkliga eller föregivna aktiviteter, som synes hota den kristna samhällsordningen och det gudomliga majestätet. Skadegörelsen skjuts i bakgrunden, såvida den inte av doktrinära och andra skäl systematiskt kopplas till de viktigare förseelserna. Dessa processer är i allmänhet starkt koncentrerade och har ofta karaktären av massförföljelser. Förklaringen härtill är delvis teknisk. Eftersom alla eller många häxor förutsattes delta i sabbaten, lönade det sig att (under tortyr) förhöra de misstänkta om medbrottslingar, som de sett hos den lede. Maleficium ar däremot mer en privat uppgörelse mellan häxan, djävulen och deras offer. De allmänna förutsättningarna, sådana de angetts i den refererade internationella litteraturen, har fått bestämma undersökningens inriktning. Den rättshistoriska, även kyrkorättsliga, utvecklingen, övergången från en exklusiv bestraffning av den fysiskt skadliga trolldomen till beivrande av andra mer religiöst färgade brott, har ställts i förgrunden. Formerna för rättsprövningen, bevis- och processrätten i allmänhet, har särskilt uppmärksammats. Som rättssystemet var konstruerat framstår vittnesmålen från barn och medbrottsSandblad, s 106. 22

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=