RB 36

därvid först som succubi uppta mänsklig säd på sätt som Thomas av Aquino beskrivit. Ofta är likväl också detta rena fantasier.^® Lika lite som skapa ur intet kan djävulen förvandla människor till vargar eller andra djur. Lykantropin är snarare att räkna bland maleficia och praestigia, nämligen därför, att djävulen och häxorna genom att fysiskt påverka kroppens organ, helt kan förvandla den inbillningskraft, som har sitt ursprung i dessa. Andra gånger bortför de människans kropp och visar i stället en riktig varg eller sig själva i vargskepnad. Denna förklaring föredrar de, som ansluter sig till den kanoniska förkastelsedomen över dem, som tillskriver demonerna kraft att förvandla och omskapa tingen.^® För all den verksamhet häxorna bedriver i trollldom är djävulsförbundet, öppet eller underförstått, en förutsättning.^® Stort är därför deras brott och trolldom bör ej tolereras i staten utan i grunden utrotas. Gudomlig lag liksom också kejserliga statuter och Sveriges landslag kräver att de skall dömas till döden och brännas å båle. De däremot som i förvirring och vanvett tillskriver sig sådant, som ingen verklighet har —att ha bolat med Satan, förvandlats till varg eller flugit i luften —bör dömas arbiträrt till landsflykt, böter eller risslitning.^® Fåfängt och missvisande är domstolarnas bruk att i vatten pröva misstänkta trollkonor.^^ ibid., s B5v ff. Om Thomas av Aquino ovan s 107 not 30. A Arvidi, De lykantropis (Dorpat 1645), s C2 ”potentia imaginativa affi.xa organo corporeo”. Förklaringen direkt hämtad ur Malleus Maleficarum I q. 10 (s 144). Jfr Ljung, s Div och Holm, s C2v. Arvidi, s Civ ff. Ljung, s C4. Jfr ovan s 30 om Canon Episcopi. Alanus, s C3v, C4v. Skunk, s A3v. Ljung, s Bl. 2® Holm, s C3 f. A Riddermarck, De magia (Lund 1685), s D4 f (efter Gödelmann; jfr ovan s 101 not 1). 21 Holm, s C3v. 112

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=