RB 36

Rättsfrågor. Enligt Guds egen lag skall trollfolk dömas till döden. De skall stenas och deras blod skall vara över dem. Men både kejsarlagen och Sveriges landslag föreskriver i stället för stenig bålstraffet, och det kan alltså ifrågasättas om en sådan straffskärpning är tillåten och berättigad. Härvid är två ting att beakta. Moselagens yttre bestämmelser är giltiga bara i sin historiska miljö bland judarna före Kristi ankomst. De delar som rör former och ceremonier bör därför inte längre gälla i ett kristet samhälle. Bakom dessa lagar, som Gud stiftat för sitt folk, ligger å andra sidan allmänna grundsatser, vilkas moraliska och rättsliga innebörd ingen kan undandra sig. Moraliskt bindande är sålunda budet att trollfolk skall straffas till döden, ceremoniell och tillfällig straffutmätningens form. Världslig överhet, som står i Guds ställe, må därför laga med straffet som synden är till. Som nu trolldomssynden alltför mycket förökas och dagligen tillväxer, så bör överheten också skärpa och förhöja straffet.'*" Det viktigaste skälet för en hård praxis ser Paulinus Gothus i att brottet riktar sig direkt mot Guds majestät. Trollpackorna har inte bara övergivit Gud och fallit från det förbund de gjorde med honom i dopet; därtill missbrukar de och försmädar Guds namn i allt de förehar sig. Gud till ära och djävulen till skambör straffet utmätas. Efter berömliga exempel i bibeln och människan till varning bör vidare en kristen överhet, riksråd, landsherrar, domare och befallningsmän på det högsta beflita sig därom, att all den vidskepelse som gemenligen förehas med spådom, teckentydande, trolldom, svartkonst, besvärjande, lövjeri etc. måtte tillbörligen straffas och i grunden utrotas.'*^ Mera i förbigående behandlas frågor som rör rättsprövningen. Till vattenprovet intar som nämnts också de svenska experterna en avvisande hållning, ehuru Prytz med viss aktning refererar Scribonius, apologeten i 1500-talets diskussioner.^^ Inte heller kan trollkonornas utvärtes leverne tjäna som indicium. Liksom djävulen deras läromästare förskapar sig i en ljusets ängel, så iakttar de i allmänhet alla kristliga anständighetsregler. De går ofta i kyrkan och mottar, ehuru ovärdiga, nattvarden och äter och dricker sig sålunda själva domen. Bättre tecken är deras onda hotelser och undsägningar, särskilt då ont följer därpå. Eljest brukar trollpack spådom, dagväljande och mycken annan vidskepelse, varav man någorlunda kan känna igen dem. Ty allt sådant är trollkonstövningar.^^ 2.6.2. Akademiska skrifter om trolldom och magi Den onda och svarta magin är bara en sentida perversion av den goda och värdefulla konst, som Gud i skapelsen lärde Adam och vari Salomon var sin Magia Incantatrix, s 120ff. Om dessa straffteorier se ovan s 95 f. 43 Paulinus Gothus, Praxeos specialis: De Monarchia Pacata, s 837. Ethica Christiana I, s 248 f. 44 Magia Incantatrix, s 118 f. Ethica Christiana I, s 247 ff. Ovan s 67 f. 45 Magia Incantatrix, s 118vff. 109

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=