RB 36

mindre pedagogiskt lagda författare som exempelvis Peucer, räknar både Prytz och Paulinius Gothus en rad mantiska konster till den svarta magin. Den kunskap man kunde vinna ur de fyra elementarmantierna skulle alltså inte grunda sig på de naturliga fast förborgade (ockulta) egenskaperna hos tingen. Tvärtom skulle sådant vetande strida mot de manifesta och dolda lagarna och direkt stamma från den mångförslagne djävulen.^ Djävulens makt. Redan på 1600-talet hade kritiker av trolldomsideologin påpekat, att den vidsträckta kompetens som tillskrevs djävulen och hans anhang, betänkligt luktade av den manichéiska villfarelsen.'* De svenska teologerna är väl medvetna om denna fara och söker noggrant bestämma den ondes makt som mindre än Guds men större än människornas. I motsatt riktning har väl å andra sidan de utbredda föreställningarna om den yttersta tiden och Antikrists herravälde verkat.*^ Djävulen är liksom änglarna en Guds skapelse. Han kan därför ingenting uträtta utan Guds tillstånd.® Han saknar vidare den gudomliga förmågan att skapa ur intet och rannsaka människans fria vilja. I praktiken betyder detta emellertid föga. Till följd av sin höga ålder och sin förmåga att blixtsnabbt förflytta sig från plats till plats har han alltsedan skapelsen förvärvat en enorm fond av kunskap och erfarenhet. Hjälpt härav kan han med stor sannolikhet av människans minspel och åtbörder sluta sig till hennes innersta tankar. Han kan också bättre än någon alkemist eller physicus manipulera elementen, så att underbara effekter uppstår. Under månen är ingens makt så stor somhans.'^ Metamorfoser. Lykantropi. Kan då djävulen också förvandla människor till vargar och andra vilddjur som ofta hävdas? Paulinus Gothus påpekar, att sådant ännu inte observerats av något trovärdigt vittne och förmodar, att djävulen i de relaterade fallen förblindat åskådarnas ögon. ”Eller ock har han fört naturliga vargar fram för deras ögon och med behändighet skaffat demutav vägen, som han sägs ha förv^andlat.® Inte heller Prytz vill sätta tro till sådant, som ju strider både mot Guds ord och all världslig vishet. Allt den onde kan åstadkomma är en ögats förblindelse. Som exempel härpå anförs berättelsen om de egyptiska trollkarlarna, som i tävlan med Moses förvandlade vatten till blod. Det kunde ske endast därför att jorden var full av det blod Moses redan hade förvänt." Varulvarna kan förklaras med att djävulen själv uppträder som varg. Elementarmantierna: pyromanti, aeromanti, hydromanti, geomanti. Bland övriga upptas nekromanti, chiromanti och coscinomanti. Särskilt den sista arten, med sail, sax och psalmbok, är vanlig i 1600-talet Sverige. Jfr ovan s 88. Ethica Christiana I, s 228. Magia Incantatrix, s 8 ff. * B Bekker, De Betoverde Weereld (1691—93). Jfr Thorndike VIII, s 583. Zwctsloot, s 291. ^ .Sandblad (1942), passim. ® ”Deo permittente” är den vanliga frasen. Jfr ovan s 31. Magia Incantatrix, s 16 v ff. Rudbeckius, s A4v. Ethica Christiana I, s 230 ff. ^ Ethica Christiana I, s 236 f. ** .Magia Incantatrix, s 46v f. 103

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=