RB 36

Han förmår ju ta på sig vad skepnad han vill, antingen människors eller oskäliga kreaturs.^® Blåkullafärder. På skärtorsdagsnatten och påskmorgonen far djävulens anhang på kalvar, eldgafflar eller kvastar till Blåkulla, somär en holme i Kalmarsund. Att så i sanning sker förklaras av följande omständigheter. Eftersom djävulen har sitt regemente i luften, är det honom inte svårt att föra sina förbundsbröder och systrar i vädret. Redan då han frestade Jesus var Satan så mäktig, att han förde honom överst på templets tinnar och upp på det högsta berg. Den onde behöver dessutom ibland församla provinsens trollkonor till rådslag för att styrka dem i deras onda bedrifter och för att övervaka dem, som är starka i anden och ännu inte helt förtappade.Självafärden sker alltså synbarligen på kalvar och kvastar, men i verkligheten torde det vara djävulen själv som för under denna bedrägliga illusion. Det är vidare osäkert, om rådslaget i Blåkulla har den festliga karaktär som omförmäles. Kanske Satan för dem i kärr och moras, i skogar, berg och ödemarker, där gastar, troll och spöken vankar. I varje fall tilldelar han varje trollpacka hennes revir, där hon under året skall komma så mycken skada som möjligt åstad.I den bortförda konans ställe lägger djävulen en trästock eller ett beläte, så diaboliskt skickligt format, att inte ens den äkta mannen märker skillnaden. Det kan därför också vara svårt att skilja ett kroppsligt bortförande från ett själsligt, som bara sker i drömmen. Rudbeckius tillskriver demonerna och genom demockså trollpackorna makt, inte bara att kroppsligen bortföra människor, utan också göra dem osynliga, få statyer att tala, röra sig och annat liknande. Forhund med djävulen. Compact med den onde kan ingås på två sätt. Dels öppet och uttryckligen som sker vid direkt förskrivning, dels tyst och underförstått som vid vantroga bruk, besvärjelser och ceremonier. Denna uppdelning, som övertagits direkt från skolastikerna, innebär att all vidskepelse i praktiken medför djävulsförbund och sålunda en förbrytelse mot Guds majestät.^® Den vanligaste drivfjädern till öppet förbund är viljan att skaffa makt och kunskap utöver den egna förmågan. De som föraktar bibeln och de lovliga filosofiska konsterna, de som vill flyga högre än vingarna förmår, de överger doibid., s 48v. ibid., s 93 f. Ethica Christiana I, s 245 f. 12 Magia Incantatrix, s 93 ff. Jfr Umeå 1650 ”Denna trollkonas bäror hava sitt förlän allenast i Sävar by . . . Förbemälte bäror hava sitt förlän i Pålbölet.” Gävleborgs län 2, fol. 607 f. SH. RA. 13 Jfr andra metoder att dölja bortvaron. Remy, s 82: Mannens öron smörjs med samma salva som begagnas för flykten, och han faller i djup sömn. Som substitut kan tjäna en kudde, häxans egen demon eller en smord hötapp. Om salvan se nedan s 219 not 6. 14 Rudbeckius, s B2 ”ex multis manifestum est. . .” 15 Ethica Christiana I, s 190 f. Om pactum expressum resp. tacite se ovan s 48. Lea, Materials I, s 199 ff. 104

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=