RB 20

14 ringen. Prästen bestänkte den med vigvatten, brudgummen fattade ringen och prästen förde hans hand på så sätt, att ringen kom att placeras på brudens fingrar, först på tummen, därefter på pekfingret och slutligen på långfingret, där den stannade. Prästen uttalade därvid i tur och ordning orden »i Faderns —Sonens — och den Helige Andes namn». (Dessa ord kunde också uttalas av brudgummen, i så fall förestavade av prästen.) I utländska ritual förekommer emellertid en annan ordning, så att den slutliga placeringen blev på det finger somvi kalla för ringfingret. Denna ordning föreskrives också i handboken av 1529 och finns kvar i handboken av 1693 men är sedermera försvunnen. Enligt senare ritual skall ringen —som ju ännu är sed direkt på ringfingret. Det ansågs, att från detta finger en åder gick direkt till hjärtat. Sedan prästen välsignat brudparet, var akten framför kyrkodörren avslutad och prästen förde brudpar och brudfölje in i kyrkan. Under denna procession skulle brud och brudgum enligt en del utländska ritual bära brinnande ljus i handen. Sedvänjan är känd här i Norden från Slesvigritualet och från en av de norska handböckerna.^ Bruket, somännu är bevarat i den grekisk-ortodoxa kyrkan, har sannolikt funnits också i Sverige, fastän det inte nämns i ritualen. 1 Åbo medeltida klockarestadga sägs det, att klockaren skulle få de penningar, som brudgummen och bruden sätter i sina bloss och goda kvinnor sätter i sina ljus efter barnsbörd.® Det förefaller närmast, som om härmed avsågs ljus, som brudparet har i handen, och inte endast sådana, som brann på altaret under högtiden. Under förhandlingarna på Uppsala möte 9 mars 1593 enades man om att några »papistiska ceremonier» måste avläggas, bland dem »de långa blosstakar [samt] det att kyrkogångshustrur pläga taga och hålla dem i händerna».' Här nämns inte huruvida också brud och brudgum bar »blossen» i handen. 1 det slutgiltiga mötesbeslutet av den 20 mars upptogs inte dessa föreskrifter men enligt en version direkt knuten till Uppsala möte 1593 skulle på mötet ha beslutats att ljus icke fick användas i kyrkan på dagen, »icke heller för brudar, icke heller när sängledning sker».® Även omman inte kan dra några säkra slutsatser av materialet, förefaller det sannolikt, att brud och brudgum också i Sverige sättas

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=