RS 18

108 heten i att fastställa någon tumregel e.dyl. för pliktens omfattning. Till olika brott hör olika plikt, och av poenitentiarien fordras att han är väl förfaren i skrifterna och har ett kristligt samvete. Dock tillfogar ärkebiskopen ett stycke »til een liten rettelse j sakenne», där han tar avstånd från vissa typer av plikt, nämligen sådan som »huarken tienar til sanskylligh Gudz ähro eller til någhors menniskios förbättring», t.ex. pilgrimsfärder, Ijuständande vid helgonaltare, rosenkransböner och offermässor. Plikten skall istället sättas så att den går »twert emoot syndenne som bedriffuen är», en fyllerist kan t.ex. förbjudas att besöka gästabud. Fasta kan åläggas, omden iakttages på ett vettigt sätt, liksom bön, förutsatt att bönen tjänar ett syfte, och även allmosor kan tolereras, omde utdöms efter syndarens belägenhet. Uttryckligt förbjudet är påläggande av plikt som innebar avstående från äktenskapligt umgänge (utom i grova blodskamsmål), då ingen ska behöva göra bot för någon annans brott. Otillåtet för poenitentiarius är också att fullständigt avstänga någon från kyrkan. Laurentius Petri menar att syndaren åtminstone ska få höra predikan, ty detta »warder ock Rydzom och Hedningom tilstadt». 89 Laurentius Petri tar också i princip avstånd från de »nesliga» skamstraffen, som när syndaren tvingas stå naken framför kyrkdörren eller slås i järn. Dessa straff må brukas endast till de allra grövsta lasterna, nämligen incestbrott, tidelag och mord på närstående, i de fall brottslingen blir benådad till livet. Skulle någon som pålagts kyrkoplikt vägra att utföra denna, och sker detta inte av svaghet utan av tredska, »tå skal honomitt skarpt werldzligit straff vppå lagdt warda, nemliga, thet han medh sinne ogerning wäl förtient hadhe.»‘^° Laurentius Petri förväntade sig här alltså hjälp från den världsliga makten, något somsenare skapade problem, somvi återkommer till. 2.2.1. Brotten i kyrkoordningen 1571 De brott som »effter long sedwänio» enl. KOfaller under uppenbar skrift är följande: 1. Barnsdöd, d.v.s. barnkvävning,när en moder eller amma i sömnen ligger ihjäl sitt barn (utan uppsåt), 2. Mened, 3. Hor, d.v.s. äktenskapsbrott, 4. Mandråp,^^ Detta skall inte tolkas så att Laurentius Petri tar avstånd från excommunicatio maior, som ju innebär just fullständig uteslutning från den kristna gemenskapen. I vårt fall är det ju nämligen fråga omplikt somskall fullgöras för ett återupptagande i församlingen. KO 1571 s. 81. ” Enl. Thomsons terminologi. Thomson 1960. ’’ Motsvarande i dagens brottsrubriceringar allt ifrån mord till vållande till annas död, och t.o.m. ofta rena casusfall.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=