RS 13

138 lidna 1634 skrev något på ett lagerblad under den heliga passionsmässan, vartill många var vittnen; och bekände och sa, att om en höna åt av sagda blad, kunde hon inte dödas ens med ett muskötskott. Benigne Morands metod att skydda kroppen mot skada har sin motsvarighet i regionen Tournais, där de unga män somville bli ’hårda’ mot skador i strid bar särskilda ’starka namn’ {hunts noms)?^ Man kunde lätt göra upp långa listor över sådana föreställningar, somdock mer och mer blev sedda med ogillande av de religiösa reformatorerna på 1500- och 1600-talen. Myndigheterna hade tidigare tolererat demmen upphörde nu med det: de blev en integrerad del av sabbatsmyten och färgades systematiskt med diabolism. De somännu gjorde bruk av dem gav upphov till skandal. En skarp åtskillnad gjordes hädanefter mellan det som var heligt i ortodox mening och somövervakades av prästerskapet, och det somvar profant och världsligt och tillhörde vardagslivet. Inte desto mindre blev också det senare föremål för moraliserande, somtill exempel de ’vidskepelser’ man ville utrota i synodalstatuterna från franska stift. Både i den demonologiska spegeln och i böndernas åskådning fördunklades konturerna av den folkliga kulturen bakom Satans gestalt. Detta sammanfaller mer eller mindre med häxförföljelsernas höjdpunkt i alla de länder, där sabbatsmyten föll i god jord bland bönderna; och det bidrog till att skapa nya allmänna relationer mellan lagen och lantbefolkningen, mellan Makten och dess undersåtar. »32 3. Från privat hämnd till offentlig ordning: ett europeiskt mönster? Häxförföljelserna är ett resultat av den religiösa och politiska elitens ackulturation av den europeiska landsbygden. De nådde emellertid sin högsta intensitet först när rättsväsendet fick förstärkning genomombud inne i lokalsamhällena.^^ Somliga bönders beredvillighet att föra talan mot andra kan bara förstås ur en socioekonomisk synvinkel. Det är ett grundläggande misstag att se häxprocesserna enbart somett religiöst fenomen; i själva verket är de en del i en en mycket mer omfattande rörelse, vars ändamål är att få lantborna att respektera lag och ordning och avstå från bruket av privatjustis. Från den synpunkten kan man jämföra de olika europeiska länderna för att på det sättet få fastställt det maktsociologiska mönstret och därvid också ta hänsyn till de länder där häxförföljelserna aldrig blev särskilt omfattande. ’’ A.D. Nord, B 1814, fol 7-8. A.D. Nord, B 1796, fol 33-34 (en ung eftersom han har ett sådant namn). Liknande fall 1606: B 1798, fol 68. '■* En utförlig lista hos Abbé J-B. Thiers, Tratte des superstitions selon 1'Écriture sainte... (Paris 1679). '' Muchembled, ”Sorciéres du Cambrésis”, ss 210—14. fran Tournai hävdar 1604 att han är oövervinnelig man

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=