RB 8

190 l)riulk;iinniarens I'cinster, sedan l)nidparel s,'atf till siings. Denna sedviinja tanns tordoin även i Bretagne, diir det i vissa trakter var ))ruk. alt briillopsgasterna utanför hrudkaininarens fönster sjc'ingo \’eni, creator spiritiis.*** sainina psalm, soin nannu's av Ohms Magnus. rill shit skall här anfiiras ett av de yngsta exemplen pa den lolkliga sedvänjan. Meddelaren iir född i Alseda socken i ()stra härad i Smaland, alltså i en landsiinda. som är känd fcir sin trohet mot gamla seder. Som iiojke var han 1917 närvarande vid ett hriilloj) i hemsocknen. Briillopet ägde rinn i hriidens hem. 1 hrndgmnmens hem. som låg strax intill, hade två siingar häddals och dit leddes brudparet klockan elt pa natten av gästerna. Det hiirde enligt meddelaren till, att brudparet skulle avkliidas av bröllopsgästerna och intaga sängen. Brudgummen underkastades också denna iirocedur och ikläddes den av bruden siunmade brudgumsskjortan. Egentligen skulle också bruden klälts av på samma sätt. men då bon var fiir blyg. avstod man härifrån.-'^ Denna berättelse iir ett intressant men ingalunda enaslaende exempel pa hur en rättssymbolisk sedvänja kan bevara sig genom arhundraden, langt efter det den fiirlorat varje riittslig mening och sedan miinniskorna fiir hinge sedan gliunt bort den verkliga iimelxirden i den ulfitrda handlingen. 0. .säxgli:dxl\gens Adder ogh i bsdbexgi 1 en av sina briillopssånger skildrar den romerske skalden ('.atullus (T år 7)4 f. Kr.i, hur bruden lämnar sin boning och lyst av facklornas sken vid brudförarens arm ledes till brudgummens hem. diir denne viintar henne, vilande på purpurbiidden. Bruden ledes till brudsiingen. gäslerna draga sig tillbaka och tiirnorna stänga diirren. Samma sedvänja finner man hos forntidens greker och i besläktade former också hos judarna. Dhiligt de fornindiska \*edasångerna avslutades den serie rätts- och kulthandlingar. som voro nödvändiga för att ett äktenskap skulle anses vara i laga former ingånget, med att bind och brudgum i vittnens niirvaro intogo den iikta siingim. Som framgar av den fiiregaende skildringen har det gatt till på liknande sätt i Sverige alltifran landskapslagarnas tid till långt fram i nutiden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=