RB 8

178 den i lainii, iii' infe nagon fillt'iillij'hef. 1 skildringen av hertig Hans' brcillop i Köpenhamn omtalas ju. hur brudgummen, sedau han hoppat upp i Ijrudsängen. tog bruden i 1'aiun oeh oeksa Brandis heriiltar tran sitt törsta hrcdlop 147,'). att han tog bruden pa sin högra arm. sedan hon placerats jiimte honom i hrudsängtai. Idan tvivel ingick 1'amntaget i ceremonielet. Den åldriga symholiken. som tidigare här behandlats i samband med frolovningcai lOvan s. 71). är närl)esläktad metl brudens ludjande i ka])pan; den har säkerligen också den en gång hatt en rituell innehiuil och varit ett uttryck lör att mannen tog husfrun i sitt beskydd.^'’ kniligf Rudheek skulle brudgummen ta kronan av bruden under sängledningen. Sedvänjan omtalas i ett llerfal av de hiir atergivna kiillorna. Den omtalas också i en krtinika Iran ar 1071 Irån Bornholm. Det heter där: »Xaar nu Maalfid er holdet og Taksigelse gjort, ledes hun )hrudeni lorst til Sengs, derelfer Brudgummen. med Blus og Sang. Xaar han stiger udi .Sengen. saMter han lorst sin Hat paa Brudens Hoved. tagend(> Kronen al. udi mening hun skal vare hanem underdånig.»^’ Det är samma ceremoni med lacklor och sång. som vi imdl pa andra håll. Den danska kiainikan har emellertid en detalj, som ingen annan hiir aiihird källa omtalat. Den säger, alt hrudginumen. sedan han tagit kronan av bruden, skulle siitla sin hatt jia hennes huvud som ett tecken på att hon skulle vara honom underdånig. 1 sina Anli(pntate.s sviogoticiv skildrar .lohannes Loecenius också sängledningen. Han omtalar, att sedan bröllopslöljel etter vigseln i kyrkan återkommit till hr()lloi)sgården. var det pa sina håll brukligt, att brud och brudgumsatte sig på siingen oeh genom böner och sånger anbelalldes åt Guds välsignelse. Det heriillas. säger Loecenius. att det lordom var bruk. att brudgummen, då han satt jämte bruden vid eller på sängen, tog av henne kronan och satte den vid sina lotter och diirelter satte på henne sin hall; detta skulle vara ett uttryck liir att bruden skulle vara sin man underdånig. Men numera har man. lortsiitler han, IVir alt minska på de många bruken upphört med denna sed.*^^ Till skillnad Irån tlertalet 1600-talslörlattare omnämner Loccenius den kyrkliga ceremonien. Intressant är emellertid, alt också

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=