RB 73

kapitel i •jura 39 Den naturliga rättens påverkan på rättsreglerna måste således hänföras till en tidpunkt som föregick dömandet. Den allmänna rättskänslan kunde tillåtas att påverka den positiva rättens innehåll inom ramen för den politiska processen, alltså rättsbildningen, men den kunde däremot inte i normalfallet tillåtas att påverka rättstillämpningen. När innehållet i det juridiska källmaterialet väl hade fastställts, måste det respekteras av domaren och parterna. Rättsbildning och rättstillämpning måste alltså skiljas åt och rättstillämpning och politik måste anses utgöra olika processer. Överensstämmelsen mellan naturlig rätt och positiv rätt skulle säkras i den politiska processen. Denna överensstämmelse, som också kunde beskrivas som materiell rättssäkerhet, utgjorde alltså inte en juridisk fråga. Enligt Stahls uppfattning hade formaliseringen av den naturliga rätten i positiv rätt ändå vissa fördelar, sett utifrån intresset av att möjliggöra ett mer likformigt dömande. Det var dock, som Kirchmann hade observerat, oundvikligt att vissa perspektiv på samhällsutvecklingen gick förlorade i denna formaliseringsprocess. Filosofiska teser, politisk dagspress, religiösa urkunder, naturvetenskapliga forskningsrön eller beskrivningar av tekniska landvinningar skulle till exempel inte tillåtas att styra dömandet. Bibeln utgjorde ett annat exempel:Den var, enligt Stahls uppfattning, lika lite som det sunda förnuftet hos en individ, en rättskälla.109 Bibeln och den kristna litteraturen utgjorde därför endast en del av den naturliga rätten.Den tilläts dock inte bidra på direkt väg till juristens förståelse av den positiva rätten: 108 Stahl, a.a., s. 18. 109 Sandström, Rättsvetenskapens princip, s. 282 f. anders bestehen und festgehalten werden, als durch Gesetz und Regel und durch die Entfaltung eines dauernden gleichmäßigen Veständnisses [sic] der Regel.“108 „Die von einemgleichfalls sehr geachteten Justizmann anonym herausgegebene Brochüre‚ GöttlichesRechtundderMenschen Satzung, Basel 1839‘ kommt practisch auf dasselbe Resultat wie der vorliegende Vortrag. Nach ihr soll nämlich gleichfalls das ganze historisch ausgebildete Recht aufgegeben und von braven Männern nach Anleitung der heiligen Schrift, Recht gesprochen werden. Da dieh. Schrift kein Erbschichter und der ‚gesunde Sinn‘ kein Rechtscodex ist, so Rättens materiella avgränsning i förhållande till samhället

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=