RB 63

gen alltid identisk med väsendet i sin helhet eller med ett särskilt väsensattribut såsom till exempel de fungibla tingens utbytbarhet. Inget kan eller får tillkomma i den vetenskapliga deduktionen. Den fysiska världens koppling till väsensordningen kan däremot på sin höjd utgöra ett slags presumtion om orsaken till de verkningar som kan iakttas. I övergången från essens till existens tillkommer alltid något. Detta förefaller förklara diskrepansen mellan försträckningsobjektets väsensegenskap och parternas handlande. Det verkar inte vara realistiskt att förutsätta att försträckningstagare och försträckningsgivare i alla fall - utan undantag - ska mäta, väga och räkna föremål enbart därför att de i sig är utbytbara.Uppfattningen om fungibilitetsegenskapens verkningskraft måste således modifieras; försträckningsobjektets natur kan inte “diktera” avtalsparternas handlande med absolut säkerhet. Frågan är emellertid: Vad återstår då av försträckningens rättsgrund? Nordling påpekade det närmast självklara, att det, om det överhuvudtaget ska vara möjligt att framställa läran om de fungibla tingen såsom försträckningens rättsvetenskaplig bestämning, är nödvändigt att ge ordalydelsen i det aktuella Paulus-citatet en ny och “modernare” tolkning. En sådan, mer välvillig utläggning skulle kunna innebära, att rättsvetenskapsmannen antar att “det finnes saker, vid hvilka man i allmänhet icke fäster sig vid de speciella ting, man i ett visst fall har för händer, utan, seende bort från det individuella, hufvudsakligen i dem afser egenskaper, som de hafva gemensamme med andra, eller med andra ord det slag, dessa saker tillhöra.”153 Detta betyder, att man endast i allmänhet behandlar föremål som har denna typiska egenskap på det för försträckningen karakteristiska sättet: d e l 1 76 153 Nordling, a a, s.3. Min markering. 154 A a, s.4. “Vi hafva dock - väl icke i sjelfva tydandet af lagstället, men i utläggningen deraf - nödgats stadna vid att åt vissa slag af saker blott i allmänhet tillerkänna nämnde egenskap, på grund af hvilken de på det angifna sättet blefve behandlade.”154

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=