RB 63

för de kriterier som styr detta nödvändig urval. Enligt Immanuel Kant avspeglar sig just människans förmåga eller oförmåga att hantera mångfalden i valet av selektionsgrund.Då vetenskapsmännen inte längre behärskar sitt eget material, förmår de inte längre att slita inbördes tvister på objektiva grunder. Detta tillstånd kallade Kant “gesetzwidrige” akademiska strider. En lagstridig skolstrid karaktäriseras av att “die Art, wie er geführt wird, nicht in objektiven Gründen, die auf dieVernunft des Gegners gerichtet sind, sondern in subjektiven, sein Urteil durch Neigung bestimmenden Bewegursachen besteht.”51 De akademiska skolstriderna förs i detta fall inte för att framtvinga vetenskapliga framsteg, utan i stället “wird der Streit ... um den Einfluß aufsVolk geführt, und diesen Einfluß können sie nur bekommen, sofern jede derselben das Volk glauben machen kann, daß sie das Heil desselben am besten zu befördern verstehe, dabei aber doch in der Art, wie sie dieses auszurichten gedenken, einander gerade entgegengesetzt sind.”52 Detta för den vetenskapliga verksamheten såväl obekväma som onaturliga publikfrieri utgör således ett symptom på vetenskapsmännens handfallenhet inför mångfaldens problematik. Den lagstridiga kampen mellan olika akademiska skolbildningar måste således betraktas som ett bristfenomen som endast kan botas genom att de subjektiva - för den akademiska världen yttre - ändamålen ersätts av en inre selektionsgrund. Om oförmågan att hantera kunskapsarvet resulterar i lagstridiga skolstrider, så är i stället den lagenliga skolstridens konkurrens mellan olika vetenskapliga skolor en garant för disciplinernas utveckling mot vetenskaplighet. Den lagenliga striden har nämligen - i motsats till den lagstridiga - till uppgift att ständigt återställa den “Gemeinschaftlichkeit des Wissens” som utgör det främsta kriteriet på vetenskaplighet. Detta kan dock, enligt Kants mening, endast ske i form av en dom: d e l 1 32 “Dieser Streit kann und soll nicht durch friedliche Übereinkunft (amica51 Kant, Immanuel, Der Streit der Fakultäten, s.339f. 52 A a, s.340.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=