RB 63

Detta, tillade Stahl, “wird für ihren höchsten wissenschaftlichen Zusammenhang ausgegeben”403, ty med hjälp av dessa formella tankekategorier ger den juridiska argumentationen åtminstone sken av att vara vetenskaplig. Oavsett om juristen väljer att lägga grunden för rättslärans motsägelselöshet och enhet i rättens väsen eller i logiska tankekategorier, blir slutresultatet i princip detsamma. Den eftersträvade enheten kan endast uppstå, då grunden ensidigt tillåts diktera slutsatsens innehåll och form.Varje gång rättsvetenskapsmannen i sin verksamhet råkar ut för en konflikt och därmed tvingas att göra en avvägning mellan olika intressen, har han avvikit från vetenskapens säkra väg.Valsituationer är principiellt främmande för denna vetenskapssyn. Det faktum, att axiomen i denna process inte möter något motstånd, får emellertid inte tas som belägg för att det saknas konkurrerande grunder. I stället är dogmatikens logiska automatik snarast ett tecken på andens seger över materien. Den hårdhänta analysen av det juridiska stoffet kan bara tjäna ett syfte: att undanröja alla hinder i vägen för axiomets enhetsskapande kraft. Det juridiska stoffet kläs i denna tankeprocess bokstavligen av sina tids- och rumsliga egenskaper. Först då endast rättens eller det mänskliga tänkandets idé återstår kan analysen av materialet r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 193 403 A a, bd.ii, s.47. 404 A a, bd.ii, s.41. Min markering. “Man kann nun jede Anschauung zergliedern, weil jedes individuelle Daseyn ein Reiches ist, das man zwar nicht gliedern, wohl aber zersetzen kann.Man kann sie dann bey dieser Zergliederung nach ihren aufgelösten Bestandtheilen mit andern Anschauungen vergleichen. In dieser zergliedernden vergleichenden Thätigkeit ist sie das, was man die Vorstellung oder den Begriff nennt. Bey dem Begriff geht dann auch das Band der Glieder: die innerste Individualität (Untheilbarkeit) des Gegenstandes verloren. Es ist darum etwas geringeres als die Anschauung selbst, bloß ein Hilfsmittel, sie sicherer sich anzueignen, und alles Fremdartige von ihr auszuscheiden. Es wird aber durch ihn in keinerWeise eine neue höhere Einsicht über den Gegenstand erlangt.”404

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=