RB 63

hade inskränkt denna indelning till att endast avse lös egendom, utan hävdade, enligt Nordling, att “äfven fasta saker kunna såsom fungibla komma i betraktande.”271 Rättssubjektets inställning i det enskilda fallet - naturligtvis under förutsättning att han inte hunnit ändra uppfattning - måste således anses vara synonym med den akademiska juridikens materiella innehåll. Härmed hade emellertid naturrättsläran slutgiltigt fjärmat sig från det som rimligen kan uppfattas som juridiskt, ty “ehuru rätten måste afse och lämpa sig efter de enskildes ändamål och afsigter, så skapa dessa dock inte rätten; ej heller behöfva de i allmänhet veta eller känna det rätta i särskilda fall.”272 Subjektiveringen av förmögenhetsrätten innebar att de juridiska begreppen relativerades i förhållande till denna oberäkneliga kraft och därmed gjordes “beroende af vexlande omständigheter, på hvilka icke allmänna rättsregler kunna byggas.”273 Det individuella godtycket behärskar rätten. Rätten måste med utgångspunkt i den allmänna frihetslagen motståndslöst lämpa sig efter rättssubjektets växlande syften. Den vetenskapliga argumentationens inneboende improduktivitet gör det principiellt omöjligt att på rättsvetenskaplig väg reglera mänskligt beteende. Läran om de fungibla tingen, i likhet med privaträtten i stort, ter sig ur kantiansk synvinkel endast som ett skal runt den principiellt fria partsviljans skiftande dispositioner. Utöver privatautonomins grundantagande, frihetens begrepp, består den akademiska juridiken av ett rättsligt vacuum. Därmed berövas den också själva sin normativa karaktär, ty varje reglering av rättssubjektets handlande måste uppfattas som oförenlig med den transcendentalfilosofiska utgångspunkten. Endast den abstrakta - potentiella - friheten ter sig som förnuftsenlig för den kantianske juristen, ty r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 131 271 A a, s.29. 272 A a, s.11. 273 Se ovan s. 62 fn. 129 “/e/r sucht ein Unbedingtes, eine causa sui im Sinne Spinozas, d.i. ein solches … das unser Denken als erste Vorstellung enthält. Das ist ihm

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=