RB 41

70 tillväxt av rättsundervisningen enligt tidens skolastiska metod, främst vid rättsskolan i Bologna. Också de langobardiska rättsskolorna komi beröring med de justinianska texterna. Den nya rättsvetenskap somväxte fram, legistiken, omfattade alltså justiniansk och langobardisk rätt. Med samma skolastiska metod och delvis samma material arbetade kanonisterna, men dessa hade dessutomen egen litterär tradition att arbeta med i de äldre canonessamlingarna.^ Förjustiniansk rätt Redan före tillkomsten av Corpus iuris utövade romersk rätt ett starkt inflytande på lagstiftningen i de nya germanriken somuppstod efter Västroms fall. Det gäller även de lagar som enbart var avsedda för den germanska befolkningen. Vid den tiden hade den klassiska rätten på många sätt förändrats och går i forskningen under beteckningen ”vulgarrätt”. Den romerska rätten var i sin tur influerad av den mosaiska. På 300-talet e.Kr. tillkomen jämförande sammanställning av romersk och mosaisk rätt i verket Collatio legum Mosaicarum et Romanarum, vars ändamål var att påvisa att bibeln var förlaga till den romerska rätten."* Det finns också iögonfallande likheter mellan dessa rättssystemnär det gäller straffrätten. Hit hör blodshämnden, och straff enligt modellen öga för öga och tand för tand, böter för mindre personskador, rätten att döda nattlig tjuv, dödsstraff för spådom och magi, gäldträldom, systemet med syndabock. Liksomi Mose lag var det den förfördelade somutkrävde hämnd utomi fall av högförräderi och sakrala brott.^ Termen romersk rätt Termen romersk rätt har alltså ett stort och skiftande innehåll, täckande alla förändringar somskett under en lång tid. Med reservation för de delvis olösta problemsomär förknippade med detta forskningsområde är det tydligt att den äldsta kända romerska rätten visar stora överensstämmelser med vad somgällde i angränsande områden. Under republiken och de första århundradena av kejsartiden fortbildades civil- och processrätt till stor del genom de romerska juristernas praktiska verksamhet. Den justinianska rätten, somär en kompilation av äldre rätt i mer eller mindre omredigerad form och nya lagar, representerar en annan del av romersk rätt. Från slutet av tusentalet tillkommer den lärda bearbetningen av Corpus iuris. En hänvisning till ”romersk rätt” kan alltså betyda en mängd saker. I min undersökninguppstår emellertid inga problem här, eftersomjag i stor utsträckning hänvisar till litteraturen och de där preciserade lagställena. När jag gör direkthänvisning till källorna gäller detta justiniansk rätt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=