RB 41

99 den förblir oförsonad är det allas plikt att deltaga i uppspårandet och avdömandet av brottslingen. Denna plikt är också konstitutiv för medeltidsrätten. Också grunderna till familjerätten är hämtade ur Mose lag. Mannens herravälde över hustrun fastslås sålunda med hänvisning till den heliga skrift redan i det äldsta bevarade fragmentet till en medeltida laghandskrift, Codex Euricianus från 500-talet.Edictus Rothari, daterad 643, stadgar att alla kvinnor som levde efter langobardisk rätt var omyndiga - detta i motsats till demsomlevde efter romersk rätt.®^ Av de motsägande bestämmelserna om äktenskap mellan besläktade personer i Pentateuken valde kyrkan ett mycket långtgående förbud mot sådana förbindelser. Avsikten med kusin- och svågeräktenskapen i Pentateuken var explicit att säkra släktens besittning av jorden. Kyrkans förbud bör ha tillkommit för att motverka detta syfte. Redan i de äldsta lagarna regerar kungen med Guds nåd, ja han uppträder närmast som en gammaltestamentlig Gud.^'’ Israels förbund med Herren blir till de västerländska folkens trohetsförbund med sina härskare. I Upplandslagen framträder den svenske kungen somMoses för sitt folk.^^ Här finns en motsättning till den makt somprästerna har enligt Pentateuken. I mosaisk rätt spelar kungen en undanskymd roll. Redan här finns alltså fröet till den kamp om makten mellan furste och biskop, kejsare och påve, somdominerar högmedeltidens politiska och rättsliga historia. Det är också i den mosaiska rätten somvi finner det somkarakteriserats som forngermansk rätt: blodshämnden, släktens och stammens betydelse, brudköpet, kvinnans tillbakasatta ställning vid arv, att bevisbördan låg på den anklagade, gudsdomen och folkets deltagande i rättskipningen. Under avhandlingens gång kommer att demonstreras en rad överensstämmelser i konkreta fall. Resultatet av jämförelsen är att det praktiskt taget inte finns något i Mose lag sominte också återfinns i västerländsk medeltidsrätt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=