RB 20

64 ligt sätt utan prästerlig välsignelse och mässa. Följden härav blir ofta otillåtna äktenskap, som ger anledning till skilsmässa också mellan annars legitinuts (behöriga) personas. Hemliga äktenskap och sådana, som ingicks utan prästerlig välsignelse, förbjöds. Påven utvecklar därefter den viktiga kanoniska rättsregeln om äktenskap i förbjudna led på grund av blodsfrändskap, consancfiiinitas. Personer, som var besläktade t.o.m. sjunde led, infra septiinnm (jradnm, fick inte gifta sig med varandra, även om de för övrigt var behöriga därtill. Det fanns nämligen också andra äktenskapshinder än den köttsliga skyldskapen. sålunda minderårighet, andlig skyldskap. ett tidigare äktenskap, avlagt kyskhetslöfte m.m. Kanonisterna kände ända upp till fjorton äktenskapshinder. Som magister Roland nämner Alexander III själv i sin Summa ett antal, somnärmar sig denna siffra. Alexander säger vidare i brevet till det svenska episkopatet, att redan ingångna äktenskap inte fick upplösas utom i enlighet med kanonisk rätt och med biskopens samtycke. Redan ingångna äktenskap i femte eller fjärde släktskapsled behövde dock inte upplösas men adressaterna tillhölls att med begagnande av sin biskopliga auktoritet förbjuda, att dylika äktenskap ingicks i fortsättningen. 1-ailigt den kanoniska släktskapsberäkning, som tillämpas i brevet, utgjorde det första ledet syskon, det andra kusiner etc. 1 denna skrivelse har man till att börja med anledning att uppmärksamma de stränga bestämmelserna angående incest. De kom att påverka svensk landskapsrätt och kommer i det sammanhanget att närmare behandlas i det följande. Vad som därnäst tilldrar sig uppmärksamheten är orden fideles Uncos, troende lekmän. Med fideles betecknade kyrkan sina egna medlemmar, alltså de rättrogna. Motsatsen var infideles, de otrogna, hedningarna. Då påven åberopar, att han fått underrättelse från Sverige, att inte ens rättrogna lekmän ingick äktenskap med kyrkans välsignelse, måste man härav sluta sig till att också sådana personer, som genom dopet upptagits i församlingen, med förbigående av vigseln följde de äldre germanska reglerna med giftomannen som förrättare av giftermålet. Större var alltså inte den apostoliska stolens auktoritet gentemot de motspänstiga svenskarna. Alexander III:s äktenskapsförbud för dem. som var besläktade

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=