RB 20

109 Den slulsals man kaii dra av deima kanoniska riillsregel. sådan den nH'onnals av Innocentiiis III, är, att verba de presenti into ensamma ij[rimdade ett laglij^t äktenskap. Om de inte följts av co{)ula earnalis knnde b'irbundet upplösas j^enom den ena partens inlriide i kloster. A andra sidan var kyskhetsKiftet i och för sii» inte tillräekli^d fiir att nppliisa ett redan fidlbordat äktenskap. Det är naturligt, att de kanoniska reglerna om sponsalia de fiitiiro och sponsalia de presenti sknlle påverka riittsutvecklingen också i Sverige. 1 landskapslagarna finner man dock inte minsta sj)är av dessa distinktioner. De upj)togs jn i den kanoniska rätten fiirst är l‘2d4. Pä Skänninge iniite är 1248 ålade den pävlige legaten Vilhelm av Sabina den svenske ärkebiskopen och hans lydbiskopar att inom ett är infiirskaffa och studera (iregorins IX:s dekretaler. Den. som under året fcirsmnmade att ätlyda l)etällning en, botades med kyrkans interdikt.** Större var alltså vid denna tid inte IVirlrogenbeten med den gällande kanoniska rätten ens inom ledande svenska kyrkokrelsar. Att detta åläggande inte haft åsyftad verkan kan man birstä av att påven (iregorins X är 1274 klagade (iver att svenskarna bl.a. pä äktenskapsrätlens (^mräde inte tillämpade den kanoniska riillens principer.*- Det iir alltså fullt fiirklarligt. att landskapslagarnas kyrkobalkar inte har något att säga om de nämnda kanoniska reglerna utan accepterar den borgerliga trolovningen. Även om sponsalia de futuro, som var en kyrklig trolovning, närmast överensstämmer med den borgerliga lastningen, är det dock felaktigt att beteckna fiistningen som sponsalia de futuro. Tvärtom speglar olikheten mellan dessa båda akter motsättningen mellan äldre folklig och kanonisk rätt. Fästningen fiirrättades av’ en lekman och ingicks mellan giftomannen och fästmannen. Den kyrkliga trolovningen, sponsalia de futuro. ingicks mellan fästmannen och fästmim inbir en juiist under idtalande av bådas gemensauima samtycke genom orden: »accipiam te» etc.: jag skall inägon gång i framtiden) taga dig till min äkta hustru, resp. äkta man. .\tt med st()d av det sparsamma materialet i diplomoch kyrkliga statuter ge en (iversikt av hur den kanoniska rättens regler om sj)onsalia de futuro och sponsalia de presenti uppfattades och i

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=