RSK 9

konkreta, socialetiska problem kom Aulén att betona skapelseteologins betydelse.27 Enligt Aulén behövdes Bibelns särskilt genom Kristus uppenbarade lag för att tolka den genom synden förmörkade lex creationis.28 Kyrkans frihet att förkunna blir därför för Aulén en nödvändig och övergripande förutsättning för att kunna hävda även rätten, i synnerhet som rättsmedvetandet för Aulén inte har sin utgångspunkt i “någon abstrakt jämlikhetsteori, byggd på människovärdets grundval”, utan i det rättskrav som är “omedelbart förankrat i den kristna gudstron, närmare bestämt i skapelsetron”.29 I Kan något kristet krav ställas på statslivet? () – tillägnad Anders Nygren – går Gustaf Aulén i dialog med juristen Karl Olivecronas samma år utgivna bokOm lagen och staten. Mot Olivecronas strävan att anlägga en “realistisk” synpunkt och avlägsna “allehanda metafysiska dimbildningar” har Aulén inga invändningar. Däremot ser han det som otillfredsställande att Olivecrona finner rättsidéernas rot i “människornas känslor”, ty det kan inte bestridas att “rättsidéerna” fortfarande har sin direkta och påtagliga betydelse för lagstiftningen. Här står “kristendomens säregna ethos” som “en historisk faktor av första ordningen”. Naturrätten avvisas som “ett starkt metafysiskt belastat begrepp, i själva verket en fiktion, som icke äger någon motsvarighet i verkligheten”. Detta begrepp bör istället ersättas med “begreppet skapelsens lag, lex creationis”. Den kristna skapelsetron ger “det kristna rättsperspektivet” dess universella inriktning. Aulén söker här precisera en tredje möjlighet mellan Olivecronas rättsrealism och den ”metafysiska” naturrätten. Ett huvudproblem är dock alltjämt “kärlekens lag – möjligheten av att tillämpa den på statslivet”, med det positiva lösningsförsöket ”saklig omsorg om nästan”.30 Tydligast har Aulén formulerat sitt nya perspektiv i artikelnRättsmedvetandets grundval, publicerad i Norge . Här säger han att det universella rättskrav som är “oskiljaktigt förbundet med kristen livs-  27 Se Ruben Josefson, Lex creationis. 1965, 21 f. 28 Josefson 1965, 20. 29 Aulén 1945, 190. 30 Gustaf Aulén, Kan något kristet krav ställas på statslivet? 1940, 37, 39 f., 42, 49, 54.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=