RSK 9

inställningen till metafysiken och den historiska förankringen som strävan efter en “realistisk” ståndpunkt, även om sambandet med uppsalafilosofin är betydligt mera komplicerat än för ”rättsrealismen”, och inte kan beskrivas som något direkt lärjungaskap.17 Anders Nygren hade sökt formulera en öppning redan i Filosofisk och kristen etik (), där han förklarat att Hägerström har ”fullkomligt rätt, då han betonar, att man strängt taget icke kan tala om moraliska föreställningars sanning ---. Men härmed är ingalunda sagt, att man ej skulle kunna tala om deras giltighet.”18 Och i Etiska grundfrågor () hade han genom att lyfta fram “det omedelbara etiska bedömandet” gett ett påtagligt utrymme åt strävanden som med annan terminologi skulle kunna kallas “rättsmedvetande”. I tredje upplagan av Den allmänneliga kristna tron () betraktar Gustaf Aulén alltjämt rätten som något huvudsakligen negativt. Genom den “klassiskt kristna försoningstanken” är “rättsordningen genombruten”.19 Som något särskilt negativt framställs det att i den skolastiska teologien blev den gudomliga kärleken ”inställd inom rättsordningens ram, den regleras av iustitia”.20 De ställen som sakregistret hänvisar till under orden “rättsförhållande, rättsordning” syftar inte på samhället. Dessa termer har alltså ännu inte fått någon etisk tillämpning på samhällsförhållanden. Annorlunda tongångar hördes först vid en sammankomst i Stockholms konserthus den  september , då Manfred Björkquist och Gustaf Aulén talade.21 Auléns uppfattning framgår av den sedan tryckta uppsatsenKristendomen och världsläget (). Det italienska överfallet på Abessinien (Etiopien) beskriver han här som “ingenting annat än ett direkt sabotage av alla strävanden att upprätta ett rättsligt ordnat  17 Se Svante Nordin, Från Hägerström till Hedenius. 1983, 120, 128, 133, Staffan Källström, Värdenihilism och vetenskap. 1984, 30, 63, dens., Den gode nihilisten. 1986, 44 f., 67, dens., Nihilism och människovärde: Motströms. 1991. 18 Anders Nygren, Filosofisk och kristen etik. 1923, 139 n. 1. 19 Gustaf Aulén, Den allmänneliga kristna tron. 19313, 267. 20 Aulén 19313, 156. 21 “Kyrkan och kriget”, Svenska Dagbladet 18.9.1935.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=