RSK 9

 At sekulære europæere (og det gælder både medlemmer og ikke-medlemmer af trossamfund såvel som disses ansatte) ikke ønsker, at præster skal fastlægge deres retsforhold, er således ikke det samme som, at sekulære europære ikke skulle ønske autoritative religiøse indspil i deres refleksion af rettens praksis. Tværtimod. Også den sekulært-religiøse nordbo søger samtalens autoritative bidrag fra religiøse lærere til at udstikke en livsstil, en vej for den fortsatte vandring. Jeg tror, begrebet intertvinement kan være et relevant begreb til forståelse af, hvad retsteologi skal bruges til. De religiøst-sekulære (nord) europæere har brug for religiøse (også af den ateistiske slags) normative indspil i deres retligt funderede hverdag. Man kan se den retlige diskurs, ikke mindst dens grundlagsdiskussioner, og den teologiske diskurs om retlige anliggender, som to tråde, der tvindes sammen – som når man binder et snørebånd, for at parafrasere over, at den svenske Nobelpriskomité kaldte Orhan Pamuks romanSne for et eksempel på, at forfatteren viser, hvordan geografi, tid, rum, det politiske, det retlige og det religiøse er interlaced. Ånd har krop, siger Anna Marie Aagaard40 og udfolder teologiens sprog om afgørelsens tid og timer og sammenhæng. Hun slutter sin inspirerende bog med overskriften Troens og håbets sprog. Jeg tror ikke hun i videre omfang har tænkt sig, at dette troens og håbets sprog skulle få betydning for den almene retsorden – men på den anden side har hun netop tænkt sig, at forkynderne som vikarer for almindelige menneskers kristendom må ha tygget en normativ kristendom i sig, som de kan formidle for andre. Intertwinement fundsvidenskabelige syn på det religiøse, Jurist- og Økonomforbundets forlag, København 2001 og “Kirken selv og kirkens selvstyre: en systematisk teologisk synsvinkel” i Christensen, Christoffersen, Garde og Nielsen (red.), Kirkeretsantologi. Kirken selv, Selskab for Kirkeret 2007 (under udgivelse). 40 Bogen med denne titel er en inciterende læsning af brev- og åbenbaringslitteratur i Ny Testamente, målrettet mod nutidens præster. Den er udgivet på Anis 2005.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=