RSK 9

var det som Hägerström inriktat sina krafter på att vederlägga. Det finns bara en verklighet, menade Hägerström, en empirisk, tid-rumslig, naturvetenskapligt mätbar verklighet. Den metafysik som antog en ideell verklighetssfär var det uppsalafilosofins uppgift att förstöra. Ändå tvingades även Hägerström och Lundstedt erkänna att det då det handlade om den inomstatliga rätten likväl fanns ett rättsmaskineri, rättsregler som faktiskt tillämpades av polis och domstolar. I en mening existrerade sålunda t.ex. äganderätt, i en annan inte. Härom skrev Lundstedt: “Jag ber Eder noga observera, att denna min s.k. äganderätt sålunda endast och allenast är en följd av alla nyss antydda rättsreglers uppehållande. Det är ju också tydligt, att — om min egendom kunde berövas mig, tillintetgöras eller skadas av vem som helst, utan att han därmed utsatte sig för risken av rättsliga tvångsreaktioner — så vore min äganderätt det rena ingenting.”3 Det inomstatliga rättsmedvetande förväxlar följd och orsak, menade Lundstedt. Äganderätten (och andra medborgerliga rättigheter) är inte orsaken till rättsreglerna om straff och skadestånd. Den är tvärtom följden av dessa regler. Utan rättsmaskineriet skulle ingenting annat än dålig metafysik återstå av talet om rätt, rättvisa och rättigheter. Just detta är emellertid förhållandet vad gäller folkrätten. Den uppstår när den inomstatliga rättschimären anbringas på melllanfolkliga förhållanden. Lundstedt framhåller den fundamentala skillnaden mellan den inomstatliga och den mellanfolkliga situationen. Här finns det inget polisväsende, inga domstolar, inget rättsmaskineri som kan framtvinga efterlevnad av rättsreglerna. Här är varje stat suverän i avsaknad av en världsregering. I detta tillstånd av anarki och djungelns lag spelar folkrättschimären enligt Lundstedt en ödesdiger roll. Den bidrar till att varje part anser sig ha den fullkomliga rätten på sida. Varje konflikt blir till en fråga om rätt och rättvisa. Därmed omintetgörs möjligheterna till kompromisser och  3 Folkrätten s. 8.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=