RS 9

74 4. När man från slutet av 1500-talet med en samtida term ville beskriva dessa historiskt givna, nationella strukturers egenart, vad som konstituerade de grundläggande relationerna i staten, vilkas bibehållande var en förutsättningför statens bestånd, använde man sig av begreppet fundamentallagar. Det har påpekats, att termenoftast användes i pluralis. 1607söktejakobI av Englandatt inför parlamentet förklara termens innebörd och skillnaderna mellan England och Skottland.*' Skottarna, säger Jakob, menar med »fundamental laws» sådana lagar, »wherby confusion is avoided and their kings descent maintained and the heritage of succession and monarchie», och de menar inte »as you do of their Common Law, for they have none, but that which is called jus regis». Fundamentallagar betyder alltså i Skottland enligt Jakobs tolkning de bestämmelser, som reglerar tronföljden, genom vilka man undviker förvirring, under det att situationen är en annan i England. Fundamentallagar, förklarar en engelsk författare på 1640-talet, »are not things of capitulation between king and people, as if they were foreigners and strangers one to another». De är »things of constitution», betecknar kung och undersåtar »as Head and Members», inskrivna »inthevery heart of the Republique far firmlier than can be by pen and paper».*^ Begreppet ’constitution’ innebär här tillstånd, beskaffenhet, samtidigt som — enligt vad sompåpekats — vid mitten av 1600-talet också detta begrepp flitigt användes i pluralis. Man finner ocksåsammanställningen ’gamla lagar’ (ancient laws) i betydelsen ’fundamental laws’ eller ’fundamental constitutions’. Också de engelska kolonierna är intressanta i sammanhanget. (Fundamental constitutions of Carolina 1669). Samtidigt riktade den parlamentariska oppositionen mot stuartarna intresset på lagar och bestämmelser, somkunde tillmätas fundamental betydelse för säkrandet av undersåtarnas rättigheter. Nu återupptäckte man också Magna Charta, vars betydelse som gammal lag framhävdes och dess betydelse underströks genom företagna tillägg och bekräftelser. Det tycks vara ganska uppenbart, att fundamentallagsbegreppet, somdyker upp under drottningElisabeths tid, importerats till England från Frankrike, och " För det följande se Stourzh, G., Staatsformenlehre und Fundamentalgesetze in England und Nordamerika im 17. und 18. Jahrhundert. Zur Genese des modernen Verfassungsbegriffs (i: Vierhaus, R., utg., Fierrschaftsverträge, Wahlkapitulationen, Fundamentalgesetze. Veröffentlichungen des Max-Planck-Instituts fiir Geschichte, Bd 56, Göttingen 1977). I Pococks tolkning och med hans terminologi uttryckes dettapå följande sätt: »The ideology of the Ancient Constitution can be accounted for by means of a purely structural explanation: all English law was common law, common law was custom, custom rested on the presumption of immemoriality; property, social structure and government existed as defined by law and were therefore presumed to be immemorial» (The Machiavellian Moment. Florentine Political Thought and the Atlantic Republican Tradition, Princeton, N. J. 1975, s. 340 f).

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=