RS 28

kapitel ii •mats kumlien Systematiken byggde på en ideologi med rötter i antik och medeltida statsrättsfilosofi. Politiska och juridiska tänkare hävdade då att stat och samhälle var en enhet, corpus organicum. Staten var en analogi till det enskilda hushållet eller hemmet. Fursten styrde riket på samma sätt som husfadern sitt hus. Och vice versa: mannen var herre i sitt hus, vad far gör är alltid det rätta, etc. Äldre tiders doktrin ska alltså inte ha sett någon motsättning mellan offentlig rätt och privaträtt. Det handlade snarare om en hierarki, i vilken offentlig rätt var överordnad privaträtten; det privata definierades från det offentliga.6 Dessutom har man hävdat att varje maktutövning från statens sida måste bygga på beslut av domstol. Statens organisation uppfattades ytterst som en pyramid av domare och dess funktion som”a great trial machine”. Statsapparatens hjärta bestod av domare.7 Historiografin om förvaltningsrätten ger alltså ofta begreppet politi en viktig roll och man har pekat på ett samband bakåt till medeltida stadssamhällen, förebilderna för senare tiders statsrättsideologier. Under medeltiden var termenpolitiahelt enkelt latinets motsvarighet till grekiskans politeia, som avsåg statens grundläggande rätt att tillgripa alla åtgärder sombehövdes för att upprätthålla inre ordning, säkerhet, skydd mot yttre fiender och sköta finans- och utrikesärenden. Statsmakten fick vidta alla åtgärder som behövdes för att främja undersåtarnas och statens allmänna bästa. Men begreppet politi skulle genomgå många förändringar. Ett viktigt skifte förläggs till 1600-talet, när administrationen och antalet statliga ämbetsmän växte i många av Västeuropas stater. Då kom politin att begränsas till att gällainre förvaltning. Och nu handlade det inte enbart om att upprätthålla ordningen utan dessutom om att främja den tidens vård, 6 Peterson 2001; 2007. Ingressen till Domarreglerna:”En domare skall först besinna att han är en Guds befallningsman, och det ämbete han förer, det hörer Gudi till, och icke honom själv”. 7 Mannori-Sordi 2009, “Between the Middle Ages and the Modern Age: The Primacy of Justice”, s. 185-186. 83 Politi – ett föränderligt begrepp 2:2

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=