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d i e k o d i f i k at i o n u n d d i e j u r i s t e n 179 Quellen: Praxis und Doktrin (“die Rechtstheorie”). Sitten benötigen Praxis und Doktrin, um konkretisiert zu werden und Form anzunehmen. Dies ist unter anderem die Aufgabe, die das Juristenrecht zu einer “wirklichen Quelle für das juristischeWissen” macht.56 Diese rechtsbildende Rolle zu verleugnen, wäre falsch, da die Rechtswissenschaft “durch seine größere Sachkenntnis notwendigerweise einen größeren Einfluss als andere auf die Entwicklung des Rechts des Volkes haben muss”.57 Die Methode der Lückenfüllung par excellence ist die analoge Auslegung. Schrevelius vergleicht die Methode der Rechtswissenschaften mit der mathematischen Problemlösung, ebenfalls ähnlich zu Savigny.58 Nordling ist auch beeinflusst von der historischen Schule, gibt aber den Eindruck von größerer Selbständigkeit. Das allgemeine Rechtsbewusstsein ist die einzige ursprüngliche Rechtsquelle59 aus welcher die anderen Rechtsquellen herstamtliga skilnaden emellan båda består uti det olika sätt, hvarigenom man kommer till kunskap om existensen af en sådan folköfvertygelse.”, s. 40. 56 “Durch die Bearbeitung [der Rechtswissenschaftler] kommen Rechtssätze zu Tage, welche davor wohl im Recht des Volkes verborgen lagen, aber welche weder dem Volke noch der eigentlichen sogenannten gesetzgebenden Macht zum klaren Bewusstsein gekommen waren. Auf diese Weise werden beide Theorien, soweit sie in den schriftlichen und mündlichenVorträgen der Rechtsgelehrten, und in der Praxis der Gerichte vorkommen, eine wirkliche Quelle für das juristischeWissen“, s. 7. 57 s. 43. 58 “På samma sätt nemligen som man i arithmetiken kan man från gifna och bekanta storheter sluta till förut obekanta, äfvenså kan man uti rättsvetenskapen sluta från gifna och bekanta rättssatser till andra, som man söker. Det gifna [...] kan antingen vara en särskild lag, ihvilket fall slutsatsen säges ske ex argumento legis, eller också, hvilket är vanligare, sådana rättssatser, som sjelfva förut genom abstraktion blifvit utletade ur rättskällorna.”, s. 26. 59 “Det är tydligt, att, då människorna komma i beröring med hvarandra, en viss öfverensstämmelse af mänskliga behof och sättet att tillfredsställa dem utbildar sig bland dem, som med hvarandra hafva den lifligaste beröringen, hvilken öfverenskommelse är större, ju beröringen är. Så bildar sig inom hfvarje stat en gemensam rättsuppfattning, som hvilar på ett allmänt rättsmedvetande, och detta bildar den allmänna grundvalen för rättsutvecklingen, den enda egentliga källan för rätten. De andra s.k. rättskällorna äro blott olika utflöden från denna.”, E.V. Nordling, Svensk civilrätt - allmänna delen, Uppsala (1891), omtryck (1913), s. 31 60 “Så länge rättssedvänjan har sin rot i det allmänna rättsmedvetandet, lefver densamma, men ej längre. Det är vilseledande och oriktigt att fatta rättssedvänjan såsom en källa för rätten, hvilken gifver rättssatser, som sedan ovillkorligen skola gälla. [...] Rättsmedvetandet är något, som ej låter binda sig, utan ständigt utvecklas till allt större fullkomlighet.”, s. 32.

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