RS 20

42 Olaus Swebilius önskom och ther hoos bidiomomNådh och bijstånd til hans H. Ordz betrachtan med wår dageliga Böön, i Trone säjandes: Fader wår somäst i Himblom, [etc.] Texten Esa. I.X.V. 19, 20. Solen skal icke meer skijna tigh omDagen, och Månans Skeen skal icke meer lysa tigh: Uthan Herren warder titt Ewiga Lius, och tin Gudh [16] skal til Prijs wara. Tin Sool skal icke meer nedergå, eller tin Måne tappa sitt Skeen: Ty Herren skal wara titt Ewiga Lius, och tina Sorgedagar skola en ende hafwa. Ingången Thenna Herrans Ordh före wåra Ögon och Tanckar til the Himmelske Tingz åskodande och betrachtan sålunda. At wij icke allenast med wåra lekamliga ögon skolom beskåda the store härlige och skinande Lius på Himmelens Fäste, utan och ther wid betrachta thet Ewiga Lius, som upgår uthi Gudz Kyrkia och Försambling, hwilka uti Skifften kallas ett Himmelrike. När then skiöna Morgonstiärnan omMorgonen upgår på Himmelens Firmament, så intimerar och förebodar hon Solens upgång, somför wåra ögon är thet störste Lius i Werlden och lika somdrager henne effter sigh, hwar aff hon och hafwer thet Nampnet på Grekisko, at hon kallas 0(oa(j)OpoG och på Latin Lucifer; the blinde Hedningar hafwa högre skattat thenne Stier- [17] nan än tilbörligit war, och giordt henne til en Gudinna, henne venererat och tilbedit i thet ställe the skulle hafwa besinnar, at then war mycket härligare, bättre och skiönare, somhenne skapat hade. Non ideo nacsimur ut ea, qua sunt facta videamus, sed ut ipsumfactoremrerum omniumcontemplemur. i.e. mente cerramus. Lact. l. 3. Inst. c. 9. Sap. 13.7. Sap. 13.3. Hieron. in vita Hilarionis. Idem

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=