RS 13

8. Sicilien: ett arkaiskt mönster för sabbaten Gustav Henningsen Den europeiska häxtrons arkaiska former I en artikel från 1975, där han först kort refererar den nyaste europeiska historieskrivningen om häxväsendet, drar Mircea Eliade vår uppmärksamhet tdl att fenomenet inte uttömmande kan förklaras som ett resultat av religiös och politisk förföljelse. En riktig förståelse kan inte nås utan hjälp av andra discipliner som folklore, etnologi, sociologi, psykologi och religionshistoria. ”Olyckligtvis”, tillägger han, ”har de fåtaliga ansatserna att undersöka det europeiska häxväsendet från religionshistoriska utgångspunkter varit hopplöst otillräckliga.” Denna kritik var i främsta rummet riktad mot Margaret Murrays oväntat framgångsrika och populära bok, The Witch-Cult of Western Europe (Oxford 1921). Resten av artikeln ägnas åt reflexioner över en serie av europeiska troskomplex: Carlo Ginzburgs viktiga upptäckt av de norditalienska schamanerna, som förklarade för inkvisitorerna i Friuli att de var ”goda” trollkarlar {benandanti), som kämpade mot häxorna (stregoni); hans egen studie över de rumänska karismatiska dansare och botare (calu^ari), vars specialitet är att bota sjukdomar förorsakade av féerna - samtidigt som de överraskande nog hävdar, att deras hemliga sällskap beskyddas av ”Féernas drottning”, Doamna Zinelor - den rumänska omvandlingen av Diana, också kallad Irodiada (Herodias) eller Arada (båda namnen har förbindelser med de västeuropeiska föreställningarna om häxor och den vilda jakten); Eliade kommenterar också arkaiska föreställningar och riter från Rumänien, Italien, Österrike, Tyskland, Frankrike och Spa- ■ En viktig del av forskningarna till denna artikel genomfördes under en studieresa till Spanien och Italien somgeneröst understöddes av Svend Grundvig og Axel Olriks Legat, Det danska humanistiska forskningsrådet samt Institutet för rättshistorisk forskning i Stockholm. Författaren önskar uttrycka sin tacksamhet till dessa stiftelser. Preliminära versioner har publicerats på tyska: ”’Die Frauen von Ausserhalb’: Der Zusammenhang von Feenkult, Hexenwahn und Armut im 16. und I 7. Jahrhundert auf Sizilien” i Hans Peter Duerr (ed). Die Mitte der Welt: Aufsätze zu Mircea Eliade (Frankfurt am Main 1984), ss 164-182; på danska: ”’Kvindene udefra’: Feer, hekse og fattigdompå Sicdien i det 16. og 17. århundrede”, Norveg 27 (1984), ss 51—67; samt ungerska: ”’A kiviiröl )ött Hölgyek’: Tiinderek, boszorkånyok és szegénység a korai modern Szicili.iban”, Vilagossag 26 (1985), ss 778-785

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=