RS 13

7. Natthäxor och vardagshäxor Robert Rowland I Följande berättande sekvens är typisk för de flesta bekännelser från häxor på Europas kontinent från slutet av 1400-talet till slutet av 1600-talet: häxan sammaträffar med Djävulen; (ii) hon ' ger sig till honom, både fysiskt oeh andligt; (lii) hon förs på onaturligt sätt till sabbaten; (iv) vid sabbaten dyrkas Djävulen och man genomför ett antal rituella handlingar, som utmärks av att ’normalt’ beteende vänds upp och ner; (v) ett antal personer, som häxan känner, anges ha varit närvarande; (vi) häxan återvänder till sin hemort pä onaturligt sätt; (vii) med Djävulens hjälp begär hon brott mot sina medmänniskor, deras egendom, mot samhället och/eller religionen; (viii) denna sekvens av händelser (iil)-(vii) upprepas med regelbundna mellanrum, ofta under en period av många år; (ix) det cykliska förloppet avbryts genom att häxan arresteras. (i) En relativt tidig bekännelse kan räcka som illustration till standardmönstret." I september 1477 rannsakades Antoinette, hustru till Jean Rose från Villars-Chabod i Savoyen, av vice generalinkvisitorn pater Stephan Hugonod. Först nekade hon till allting, men efter tortyr sa hon, att hon en festdag på sommaren för elva år sedan hade återvänt från kyrkan i Puys nedslagen och full av sorg. Och som hon gick på vägen mötte hon Masset Garin, för vilken hon i tårar förklarade Många av idéerna i denna uppsat.s tog form redan i börian av 70-talet, när en handfull historiker vid Universitv of Ea.st Anglia inspirerade av ett antropologiskt perspektiv ställde samman en kursserie i europeisk socialhistoria. Jag vill betyga min tacksamhetsskukl till mina vänner och kolleger i Norwich: James Casey, Morley Cooper, Richard Gordon, Roger Price och Stephen Wilson. ' Genom hela texten står temminformen för både kvinnor och män, som anklagats för häxeri. ' J. M. Lavanchv, Sabbats ou synagogues sur le bords du lac d’Annccy. Proces inquistorial a St. Jorioz en 1477 (Annecv 1898), s 48ff; J. Hansen, Quellen und Untersuchungen zur Gescbichte des Hexenwahns and Hexenverfolgung im Mittelalter (Bonn 1901), ss 487—99. Jag har dragit samman texten för att öka läsbarheten och undvika upprepningar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=