RB 9

23 Strängiiässtiltels prästerskap icke soin en bestäininelse om btiler. Att utdöma dylika och att överhuvudtaget bestämma om straff var överhetens sak.-'* Även om prästerskapet i Strängnäs stift pä lö8()-talet således icke ansåg att kijrklitjd böter borde utgå vid otidigt sängelag, var dock den framförda uppfattningen en helt annan än Västerås ordinantias. Fastän det i KO 1571 alltjämt hette, att trolovning med sängelag var rätt äktenskap, krävde man bestraffning —om ock världslig sådan —därest bröllop icke följde på lägersmålet. Senast fram i början på löOO-talet skulle man emellertid allmänt inom kyrkan i fråga om otidigt sängelag tillämpa den praxis beträffande kyrkliga biiter, vilken redan tidigare hade utformats nirande andra fiirseelser. Men att ålägga biiter var icke det enda sätt. varpå de kyrkliga myndigheterna reagerade mot otidigt sängelag. Främst kommo här åtgärder mot s.k. kronobrott, d.v.s. att en kvinna, som hade begått otidigt sängelag, vid vigseln bar »kyska brudars skrud» (krona etc.). Sedermera skulle också tillkomma särskilda fiireskrifter om kyrkotagningen, då lägersmäl hade ägt rumföre vigseln.-^ Av speciell betydelse i fråga om kyrkliga åtgärder mot otidigt sängelag kom den iiverenskommelse att bli, som prästeståndet träffade vid riksdagen i Örebro år 1617.-** Med tiden skulle tvekan uppstå rörande den rättsliga karak- .la^ lämnar därtiiin frågan, huruvida Strängniisprästernas uppfattning vid denna tid övcrcnsstiimde med tiertig Karls (stiftet hörde ju till hans hertig- (törne). Erinras må dock därom, att Karl med tiden skulle reagera mot att prästerna alls hefatlade sig med timliga straff (se härom KjUllkkström s. 74 ff; jfr nedan avd. A. 8 s. (>4). —Axel Oxenstierna var av samma mening och Viinde sig särskilt mot att prästerna dömde till peiininghöter (RP 18/7 1()8(>. s. 418 ff; 10/2 1040. s. 24 ff; jfr LuNDlN s. 257). Det må erinras om att Bjöhnr.wi i sina visitationsartiklar av år 1585 (alltså samtidigt med Strängnässynodernal, där kyrkliga böter stadgades (se ovan not t)t, icke tolkade KO 1571 så, att dylika höter föreskrevos där. Han förklarade endast, att de som på vederl><")rligt siitt voro trolovade, »(/c äro äkta folk, så att ingen må dem åtskilja, siinnerliyen när sänyelay tillkommer, som ock den trijekta kyrkoordningen förmäler^ (kurs. här; se LUA XXX: 1 s. 87; K.\ 1911, aktstycken och meddelanden s. 98|. .Se härom ovan avd. A. 1 s. 1 och nedan avd. A. 7 s. 54 f, (30; avd. A. 8 s. 82 ff; avd. A. 9 s. 98 ff. Priisteståndets överenskommelse år 1(317 diskuteras närmare i Exkurs 1.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=