RB 8

n).s l)t‘ly(U“lsc kyrkan lilliuiitlo copula cariialis l(")r ;iklcuska|)cl.s lullv;irdiij;hel. Da mail lalar om cu väiidslii^ och cu kyrklig siiuglcdiiiugsakl, iuucliär della i viss man eu scheiualiscriug. lUKlviiudig liu' all rcsoucmaugt*l iuU“ skall hli allltVir lillkrauglal: del iir uuder alia r("»rhallaudeu av vikt all hålla i sär hegreppen ocksa av deu orsakeu. all aklcii koiu all fortleva genom sekler dels i i“u horgerlig utformning, dels som en religiiis handling. Fran hiu jan fanns del naturligtvis endast en akt. Huruvida denna Iran begynnelsen haft en kyrklig eller världslig priigel L tgar man ifran alt det :ir Henedielio Ihalami. som iir den iildsla akten, stiills man onuHlelbarl infiir en rad frågor, omiijliga alt pa ell lillfredsstiillande sätt besvara. Da akten tiirsta gängen mciler oss i svensk landskapsriill. i .\ldre \'ästgr>lalagen. saknar den varje religiiisl inslag. Skulle Heiu'dictio thalami vara den äldsta akteu. masle mau alltsa utga ifran all del priisterliga inslaget eliminerats. Delta masle ju tolkas som ett utslag av kyrkofieidlighet fran allmogens sida. Men hur skall man da Itirklara, alt den borgerliga aklen blivit en rättsakt genom kyrkligt inflytande? ränker man sig i sliillet. att sängledningen var en ursprungligam gcMinansk riillsakl ocb alltsa iildre iin Henedielio Ihalami. blir bulop[)et enktdl. Da kyrkan gjorde sängledningen till en religiiis ceri-- moni. innebar detta fran Ix'gynnelsen säkerligen ingenting annat iin alt en priist var niirvarande vid den borgerliga riillsakitm - - som ju under alla I(irhallanden var obligali)risk del iir vad fragan giiller. och viilsignade brudpar och brudsiiug. D(‘n borgerliga riillshandlingen bh'v tilllika (Ml r('ligi()s ceremoni. Scalan denna viilsignelse kom all folja (“It besliimi ritual, fortfor akten naturligt nog att vara ul(“slulande symbolisk ocb till loljd härav betydelseWis ur kyrkoriitislig synpunkt. Henedielio Ihalami var i varje fall under senm(“delli(l(“n enligt kyrkans egen åskådning icke obligatorisk, ingenting lyder jia alt den någonsin varit del. Den har inte liimnat minsta spar (“fler sig i d(“ svenska landskapslagarnas kyrkobalkar. D(“tla finhällande iii' sa myckel mer anmärkningsviirt, som alla (ivriga kyrkliga f()rrältningar. som stodo i samliand med iiklenskaps ingä(“n(le (“Iler m(“d barnslxird lysning, vigsel, kyrkotagning (“ll(“r vigs(“l

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=