RB 69

e n utdrag e n lag st i f tn i ng s p roc e s s 196 Som synes utgör detta en intressant variant av edsöreslagstiftningen, där de höga böterna inte mottas av kungen utan av biskopen, som dessutom kräver lika mycket för sin förbön före brottslingens återvändande tillVästergötland.211 I Yngre lagens Urbotamål p. 1 är däremot den riksgiltiga ordningen (fredlöshet, egendomslöshet, förbön,40 marker till kungen) i stort sett införd och återställd. Inledningsvis klassas kyrkdråp som urbotamål och för detta som andra urbotamål i punkt 1fastställs sanktionerna i den avslutande paragraf 13. Latinbalkens skapare skulle knappast ha missat denna förändring, även om biskopen därmed gick miste om40 marker i böter (som i någon mån kompenserades av tredjedelen av boets värde, när hustrun hade fått sitt).212 sammanfat tn i ng s v i s talar de tre ovan anförda fallen entydigt för påståendet, att Yngre lagens Urbotamål har tillkommit senare än Latinbalken, d.v.s. efter säg 1315-1317. Som påpekades i kap. 4 har den kungli211 Stadgandet har en anmärkningsvärd, något mildare föregångare i Biskop Brynolfs stadga 1281, som för dråp och sår i kyrka föreskriver 9 marker i biskopsbot, ‘och må [brottslingen] aldrig få rätt att komma åter i land[skap]et förr än biskopen beder för honom, och därefter böte han till biskopen ytterligare 20 marker.’ (HWs övers. s. 224; läst efter bokstaven drabbar samma straff även den som arbetar på stor högtidsdag eller begår diverse sexualbrott)! I detta (eller dessa) avseende(n) hade Brynolf inte fått landstinget med sig på noterna i den nya kyrkobalken. Nu återkom han i Latinbalken med större kraft än när det begav sig sist.− För edsöreslagstiftningens förekomst även i s s 12, se kap. 3, passim. 212 Om den riksgiltiga ordningen och debatten därom i litteraturen, se Åqvist 1969, 1989, Sjöholm1988 och G B Larsson 1994. “Item siquis aliquem interfecerit in Ecclesia. emendat episcopo .Ix. marcas. et exulabit. donec Episcopus intercesserit pro eo. qui habebit pro prece . XL. marcas...” ‘Om någon begår dråp i kyrkan, böte han 40 marker till biskopen och skall tvingas i landsflykt, till dess biskopen går emellan för honom och som för förbönen skall ha 40 marker.’ lat b § 11 ‘Alla dessa mål äro konungens edsöre. Envar löse sig från skogen hos konungen med40marker, så snart den beder för honom, som han brutit emot. För alla dessa brott skall man skifta boet. Hustrun tager alltid först sin tredjedel och 3 marker, om hon icke är brottslig. Och sedan tage målsäganden en del, och den andra konungen och den tredje häradet.’ ur botamå l 1 : 13 (HWs övers)

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=