RB 68

de l i 89 Hur fängelset i verkligheten användes är problematiskt att mer ingående belägga mot bakgrund av den begränsade dokumentationen. Mer detaljerade fångförteckningar finns inte bevarade från de kungliga slotten förrän från1500-talets senare del.257 En orsak till det begränsade källantalet var sannolikt frihetsstraffets ringa betydelse och det relativt låga antalet fångar som insattes i fängsligt förvar. Det finns också ett visst samband mellan framväxten av fängelser vid de kungliga slotten och kungamaktens konsolidering. Frihetsstraffet användes i äldre tid av kungamakten för att spärra in fiender till kronan, ofta högre ståndspersoner. Politiskt misshagliga ståndspersoner kunde på detta sätt undanröjas utan att skadas fysiskt, då kroppsstraff ansågs nesligt.258 Efter hand utkristalliserades två former av frihetsberövande, fängelse och straffarbete. Det senare kan härledas ur den tidiga förlikningsrätten och byggde på att skuld skulle gäldas genom arbete till den skadelidande eller till kronan.När en person dömd till bötesstraff inte hade betalningsförmåga omvandlades böterna till arbete, som exempelvis utfördes hos målsägande eller på kronans slott.259 Den kanoniska rätten proklamerade jämte botsystemet en strängt vedergällande syn på straff. Den ortodoxa läran innebar att människorna skulle leva enligt “den rätta läran”, vilket också innefattade “rättvis vedergällning”. En sträng och obarmhärtig syn på brott blev följden, med ett markant ökat antal utdömda och verkställda dödsstraff.260Talionsprincipen – om olycka sker, skall liv ges för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, brännskada för brännskada, sår för sår, blånad för blånad satte dock gränser för retaliationen eftersom straffet skulle vara proportionellt mot den skada som hade tillfogats offret.261 Fängslande anges dock inte i Moseböckerna som en strafform jämte de övriga påbjudna straffen.262 Frihetsstraffen är i Gamla testamentet i förs257 Levander, 1933, s.152. RA, SLB33:1, Kriminalpolitisk tidskrift, Provnummer 1. 1934. Utgiven av Jönköpings läns Skyddsförening.Torsten Eriksson, s. 20. Utdrag ur Levanders bok “I fängelse och fästning underVasatiden”. 258 Olin, 1934, s. 835. Levander, 1933, s. 164. 259 Olin, 1934, s. 818. Enström, 1926, 25. 260 Att leva enligt den rätta lärans väg, Leviticus, 5 kap. 261 Exodus, 21:23. Leviticus, 24 kap. Deuteronomium, 19:21. 262 Moseböckerna i gamla testamentet: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri och Deuteronomium. 4.2.1.2 “Ty allt straff bör vara till förbättring”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=