RB 66

ningar. En silvermarks förhållande till mark penningar pendlar mellan 1:4, 1:5 och 1:6 under min undersökningsperiod.98 Antalet själagåvor är mycket färre under 1300-talet än under 1400-talet, men generellt sett är mitt intryck att 1300-talsgåvorna var mycket mer omfattande än gåvorna från1400-talet, trots att jag inte kan få fram exakta siffror. Beskrivningen av den tänkta motprestationen förändrades över tid,men värdet på den uttrycktes aldrig i pengar; det var alltid fråga om preciseringar av tjänsterna som sådana. Endast en gång användes en omskrivning för att ringa in på vilken nivå omhändertagandet skulle ligga. En kvinna krävde att hon skulle få underhåll som motsvarade kyrkoherdens levnadsnivå.99 I alla breven räknades de som skulle åtnjuta själavård upp. Det var hur denna själavård skulle se ut som kom att preciseras och utvecklas med tiden. Utifrån omfånget på gåvan kunde man till exempel precisera hur ofta mässor skulle hållas om året eller i veckan.100 År 1359 utfärdades den första själagåva i vilken donatorn önskade en gravplats utöver själavård, och på 1370-talet utökades motprestationen till att omfatta omhändertagande i olika former.101 En del av donatorerna önskade bli upptagna i klostrets brödraskap men ville bo kvar på sina gårdar och försäkra sig om klostrets omvårdnad när de blev sjuka eller gamla.102 Andra talade dessutom om vilken av de donerade gårdarna de skulle bo kvar på.103 Den gård de valde att bo kvar på tillföll inte klostret förrän de dött. Åter andra talade om hur de ville bli omhändertagna och några avböjde att klostret skulle hålla dem med kläde. d e l i i i 111 98 DS X68; RApp 7/10 1422. 99 DS 8628: underhåll motsvarande ett prästprebende. 100 RAp 15/2 1400, 1/8 1440. 101 DS 6125, 6330, 8628, 10/8 1394, 16/8 1398. 102 DS X47; RAp 9/9 1389, 6/7 1391; SD2166, 2320. 103 SD641, 1015. Värdering av motprestationen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=