RB 63

uppfylla kraven för en vetenskaplig sanning, ty, som Immanuel Kant uttryckte detta, “alle unsere Erkenntniss müsse sich nach den Gegenständen richten.”116 Följaktligen satte Stahl rubriken “Die Ideen und ihre Erkenntniß”117 på ett avsnitt i sin redogörelse för Platons idélära. De platonska kunskapsteorins väsensmetafysiska drag framgår än tydligare då Stahl undersökte förhållandet mellan idéerna och dess avbild:“Unser Geist zeugt von der Idee, aber ist nicht die Idee; sondern von ihr erst hat er seine Fähigkeit emfangen diese Unterschiede zu erkennen.”118 Varje begrepp, definition och distinktion måste, för att vara sann, ha sin grund i en eller flera objektiva väsensegenskaper. På samma sätt som partsviljan tvingas böja sig inför den automatik som präglar relationen mellan väsensegenskapen fungibilitet och den för försträckningen typiska rättsföljden, så är det mänskliga förnuftet utan undantag underkastat den objektiva principens egendomliga “Wirkungskraft”: För att uppnå vetenskaplig säkerhet är det således inte tillräckligt att något förefaller vara på ett särskilt sätt. Inte ens utsagor, om hur världen är beskaffad, kan sägas ingå i den vetenskapliga argumentationen. Det är endast det som i logisk mening inte kan vara på något annat sätt som uppfyller kravet på vetenskaplig enhet. Därmed kan den vetenskapliga argumentationen endast kan uppfattas som en härledning av kunskaper ur orubbliga grunder.120 r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 57 “DasWesen der abstrakten Philosophie ist: nur das anzuerkennen, was aus [den vetenskapliga grunden] “folgt - das logisch Nothwendige.Das etwas ist reicht ihr nicht hin; es muss das Gegentheil undenkbar seyn.”119 116 Kant, Immanuel, Kritik der reinen Vernunft, s.21. 117 Stahl, a a, bd.i, s. 8. (underrubrik). 118 A a, bd.i, s.8. 119 A a, bd.i, s.48. 120 Angående den filosofiska demonstrationen, se till exempel Nettelbladt, Daniel, Unvorgreiffliche Gedanken von dem heutigen Zustand der bürgerlichen und natürlichen Rechtsgelahrtheit in Deutschland, s. 47f.:“Ich nenne aber notwendigeWahrheiten diejenige, welche einen notwendigen Grund haben, willkührliche arber, welche nur einen willkührlichen Grund haben. Und so ist auch ein solcher Satz demonstrieret, der durch überzeugende Zeugnisse ist erwiesen worden. Ich macht mir demnach kein Bedenken, die Demonstrationen in philosophische und historische abzuteilen,

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=