RB 53

2 där de somhävdade arvsyndsläran tappade inflytande.^ Harry Potters Hanging inJudgment företer stora likheter med föreliggande avhandling i problem, tidsperiod och sammanförande av debatt och kyrkligt handlande. En väsentlig skillnad är dock synen på kyrkans roll i processen. En viktig tes hos Potter är att »hanging was an institution which demanded, and even craved for religious sanction».När kyrkornas stöd, och särskilt biskoparnas i överhuset, drogs undanföll hängningen sominstitution i Storbritannien. Samtidigt menar Potter att kyrkan i denna fråga inte gick i spetsen för utan följde efter den allmänna opinionen, vilken i sin tur fördes i riktning mot avskaffandet av hängivna individer.5 Adamsons slutsats visar dock på ett problem med att hävda att orsakerna till denna typ av förändringar var teologiska. I många länder, däribland Sverige, med både sinsemellan och gentemot USAskilda konfessionella förutsättningar skedde liknande förändringar. Kan Adamsons förklaring utsträckas till andra länder eller samordnas med förklaringar som gäller annorstädes? Också Potters tes är svår att tillämpa på Sverige. De svenska kyrkoledarna framstår sompassiva, särskilt efter ståndsriksdagens avskaffande. Bibliska och teologiska argument blev sällsyntare, och deras tyngd i debatten minskade. Kyrka och religion kan knappast påstås ha haft en avgörande roll i frågan om dödsstraffets fortbestånd i Sverige. Dödsstraffet är den viktigaste styrande faktorn i denna undersökning. Utifrån dödsstraffet och dödsfångar studeras i första hand kyrka och teologi. Det av staten enligt gällande rätt vidtagna dödandet av en utpekad enskild människa kunde ta sig många former. Dödsstraffet i sig är oproblematiskt att definiera, men blotta avskärmandet av det från övriga straff, som något speciellt - vilket för övrigt även ligger i beteckningen ’dödsstraffet’ och inte ’dödsstraffen’ -och från det brott på vilket det innebär en reaktion, innebär ett oundvikligt ställningstagande. Ett dödsstraff som i sig uppmärksammas är ett ifrågasatt dödsstraff. Ett annat uttrycks- och tankesätt skulle implicera ett annat ställningstagande. Omöjligheten av en absolut objektivitet är i detta sammanhang ovanligt tydlig. Ett annat bland många problematiska ord som med tvekan används nedan är ’reform’, i vilket länge legat en positiv klang. Här används det omgenomgripande förändringar i lagstiftning och samhälle. Kyrkan somhär möter oss, t ex i omsorgen omdödsfångens eviga väl och avrättningens gudstjänstliknande ceremoniel, skiljer sig från den vi oftast möter i forskningen. Väckelserörelser, kyrkofurstar, fromhetsriktningar och ledande teologers tänkande finns med, men är inte huvudteman.^ ^ Adamson 1992, särskilt s 100. ^ Potter 1993 s vii. 5 Potter 1993 s 204 ff. ^ När bilden av människor och händelser starkt avviker från den bild av demsomvanligen presenteras är en del av förklaringen divergerande tolkningar. Men hela förklaringen ryms inte i tolkningar och de synvinklar som problemställningar ger. De källor vi väljer visar vissa fragment av verkligheten, och redan när vi väljer källor väljer vi att försöka förstå och skildra en del av männi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=