RB 53

177 Svårigheten att dra skarpa gränser mellan olika gudstjänstformer blir också tydligi en annan av predikningarna. Genomatt Matt 11:7 användes blev den en tydlig ersättning för det förbjudna talet på avrättningsplatsen, då just denna vers hade varit ett vanligt ingångsord i sådana.-^ 6.1.2. Dödsfångens sista nattvardsgång Länge var beredelsetiden inför avrättningen kort, men Olaus Petri räknade ändå med kommunion som en möjlighet efter viss undervisning.Sedan förlängdes beredelsetiden och mottagande av nattvarden blev det normala, men kraven tycks ha höjts. Dödsberedelsen antog även kommunionsberedelsens karaktär. Vi ska följa några aspekter på nattvardsgångens utveckling. Utgångsläget var att denna hölls på avrättningsdagen,-^ och stora skaror kunde samlas till den.^° Den sista nattvardsgångens offentliga karaktär, i församlingens mitt, underströks när — förutomskriftetal — även en predikan hölls i samma gudstjänst,^' men även när nattvardsgången genomfördes i annan lokal än en kyrka, såsom en domstolslokal eller ett fängelserum, tog sig så många sommöjligt in.^^ Det förekomatt skriftetalen innehöll särskilda avdelningar riktade till övriga närvarande. Utvecklingens slutpunkt är tydlig i handlandet rörande Sallroth, vars dop och kommunion genomfördes »i förmaket till tingssalen, på det att de skulle kunna ske med ännu större stillhet än omde förrättats inomsjälva det egentliga fängelset». Kommunionen skedde fyra dagar innan avrättningen.Två förändringar hade alltså successivt skett: kommunionen ägde inte längre rumpå avrättningsdagen och den försiggick i enskildhet. När någon av förändringarna Paulsson 1838 s 3; jfr Schultz 1829 s 9. Jfr Trinkler 1834 s 101 ff för ett exempel på hur bibelstället använts till en predikan söndagen efter en avrättning, vid vilken något tal ej tycks ha hållits. Se 5.2, Olavus Petri 1915 s 362. Se t ex Odhelius 1842 s 21,28, 41 f, Skriftemål 1826 s 7 f, Skrifte-Tal 1824 s 1, Högström 1775 s 207, Faxe 1803 s 4, 23 f. Henschen utgick också från att nattvardsgången skulle hållas på avrättningsdagens morgon, Henschen 1800 s 100, 103, medan instruktionen för amiralitetspredikanten i Karlskrona 15/9 1808 artikel 4 §9 lämnade till fångens beslut omkommunion skulle ske dagen innan avrättningen eller på avrättningsdagens morgon. I artikel 4 § 11 förordnades att på avrättningsdagens morgon skriftermål skulle förrättas och nattvarden utdelas »omså åstundas». Skrivelser till KM:t från Amiralitetskonsistorium RA. Instruktionen är tydligare än Skottsbergs förslag 22/7 1808, där kommunion både på avrättningsdagen och dagen innan tycks vara önskvärd, E:30 KAKA LLA. Se t ex Odhelius 1842 s 21, 28 41 f, 56, Edvardsson 1978 s 59. Gullander 1812 s 18, Faxe 1803 s 23 f, Wiebe uå s 15. Odhelius 1842 s 67, 91; jfr Nelson 1933 s 238 omhur vid ett sockenbud människor samlades för att genomdörrar och fönster höra skriftetalet. Skriftemdlstal hållet 1854 viden avrättning, Landahl, Adolf, Ms teologi SkSB. Berättelse av Nils Thorén 31/12 1900 EIIcb:32 Fångvårdsstyrelsens arkiv RA.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=