RB 41

94 Renhetsföreskrifterna Renhetsföreskrifterna tar stort utrymme i anspråk. Att komma vid något orent är en synd som måste sonas, detta även om det skett ouppsåtligen. Den som kommer vid ett lik blir oren och måste rena sig. Det finns utförliga regler om rena och orena djur och vad somfår ätas och inte ätas. Kvinnor är orena under menstruationen och vid barnsbörd, mannen vid sädesuttömningen. Spetälska och andra sjuka måste isoleras, lama och lytta får inte komma inför Herren.* De etiska reglerna gäller enbart Israels barn, inte främmande folk, vilka betraktas som fiender. Sådana etiska normer är uppmaningen att älska sin nästa såsom sig själv, att visa förbarmande mot änkor och faderlösa, att vart sjunde år efterskänka sin fordran, att inte ta ränta, att hålla rätt mått och vikt. Av utlänningen kan man däremot ta ränta och där behöver inga skulder efterskänkas. Hos hedningarna kan man också köpa trålar.^ Familjerätten Omarvsrätten stadgas: omnågon dör utan att efterlämna son, ska hans arvedel övergå till hans dotter. Om dotter inte finns, ärver farbröder, om dessa inte finns farfars bröder. Omsådana inte finns går arvet till närmaste blodsförvant inomhans släkt. Anledningen till införandet av dotters arvsrätt sägs vara att Selofad inte ägde några söner. Hans döttrar klagade inför Moses och hela menigheten och sade, att faderns namn inte borde få utplånas bara därför att han inte hade någon son. Fadern hade dött i öknen men han hade inte varit med i den hop som rotat sig samman mot Herren, därför borde hans namn inte få utplånas. Herren svarade på Moses förfrågan, att Selofads döttrar hade talat rätt och fastställde därefter denna arvsstadga för Israels barn.^' Selofads döttrar fick sedan efter sina farbröders hemställan rätt att gifta sig med dessa farbröders söner, alltså sina kusiner, för att inte deras arvedel skulle gå över i en annan släkt. En annan föreskrift i syfte att vidareföra en barnlös mans namn är kravet att en bror äktar sin barnlösa broders änka. Den förste son hon föder ska upptaga den döde broderns namn. Omden efterlevande brodern vägrar att göra detta utsätts han för skymfande behandling.*^ Denna bestämmelse i femte Mosebok motsäger förbudet i tredje boken att ingå förbindelse med broders hustru. Mannen råder över kvinnan. Fadern kan sälja sin dotter. Omköparen låter sin son ingå förbindelse med henne, får hon dotters rätt. Kvinnan betraktas som ofri men kan ges fri omhon inte får den nämnda rättigheten. Bestämmelsen är oklar vad gäller kvinnans rätt om denna förbindelse inte kommer till stånd. Att mannen köpte sig hustru förutsätts av andra bestämmelser, som nämner brudpriset.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=