RB 20

51 ceal. nec pro peciinia detur. nisi idem ali({uid sponte siia dare ludit.*'* Hesliiininelsen är i Iva avseenden helydelset'nll. Dels visar den. atl kvinnans slällniiii^ r()rl)ällrals därhiin. all hon inle läiii^re lick horlf^idas niof sin vil ja, dels är dess taktiska innebörd, atl hriidköpel tiirbjndes. Delta senare äterjjjives i den latinska (iversältnini.{en med orden; nec pro pccnnin detur. Den liiir lämnade Iramsliillnin^HMi har nti^ålt trän tesen, att äktenskapet hos de germanska tolken, säväl syd- som nordgermaner, halt karaktären av ett hrndkiip. Olika meniiii'ar har emellertid ^'jorl sig gällande i denna träga. Då den varit liiremål IVir nnders()kning i del 1 av detta arbete, hänvisas till denna idredning. Del bö)!’ emellertid understrykas, alt del här rih' sig om sä älderdomliga seder, att redan i ett flertal av de sydgermanska lagarna priset l’(")r bruden av giftomannen (iverlämnades till henne själv oeh att k(")pet därigcMiom bli\ it (“It skenkiip. Dä d(“n anglosaxiska rätten inle tidigare (i del 1) np|)m;irksammals i diskussionen om brndkitpet. skall frågan hiir. huvudsakligen med nlgängspimkt frän dessa rällskällor. ytterligare kommenteras. Kan det giiras sannolikt, att brndkiipet funnits i syd- oeh viistgermanska rättskällor, torde fihhällandel ha varit detsamma hos de nordgermanska folken. Formerna fin- iiktenskaj)(“ts ingående är e\emj)elvis i de svenska landskapslagarna i sina hnvnddrag desamma som hos anglosaxarna oeh hos germanerna pä den enro])eiska kontinenten. .Skillnaden ;ir den. att de svenska landskapslagarna är av ett jämfiirelsevis sä ungt datum, att ntveeklingen hunnit gä f()rl)i k()i)äklenskapet. som doek liimnat tydliga spar efter sig i lagtexterna (se härom närmare del 1. s. :V2 ff.) bepresentativa l(")r de fchfaltare. som fihaiekat brndk()pets exist(“ns hos de germanska folken (nerhuvndlaget oeh som särskilt ägnat sina torskningar ät fornengelsk rätt, är .Ioskimi Fhkiskn oeh Scmultze. Deras teser skall därför liär lagas npp till granskning. .Io.seph h'HElSE.N. Iramsläeiide kännare av kanonisk men oeksä

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=