RB 20

115 båda herrarnas l)evisl(")rin^' riktig, skulle härav följa, att vigselritualen från Linköping oeh Skara inte skulle innebära sponsalia de presenti utan endast de fiituro. Slutsatsen är orimlig. Den katolska kyrkan var i denna fråga inte lika formalistisk som de båda herrarna. \Msserligen hade såväl Alexander 111 som Innoeentius 111 i sina dekretaler faststiillt, alt orden (iccijtio tc var luidvändiga för alt ett äklenska])savtal skulle anses utgöra sponsalia de presenti. Men ieke desto mindre kvarlevde alltifrån 1‘2()()-talet mera formlösa förbindelser, som av kyrkan erkändes som s])onsalia de i)resenli. fastän de nämnda orden inte uttalats. Del fiirulsattes. att parterna på annat siitt givit uttryek åt sin vilja att leva tillsammans som äkta makar ifrån den stund, då kyrkan gav sin välsignelse åt f()rbundel.-‘ Skara- oeh Linkiipingsritualen liksom Hoskilde- oeh Slesvigmanualen ;ir exempel i)å dylika äktenskapsavtal. Det b()r än en gång understrykas, att formeln f(”>r s])onsalia de futuro (iccijndin tc inerhuvud inte nämns i bevarade svenska oeh inte heller i danska vigsel ritual. \Md tiden fiir del år 1415 samlade kapitehniitet i Uppsala — liksom för det tydligen kort fiirut avhållna imitel på 'runa gård — stod kungagunsllingen .bins (lerekesson iinnu på htijden av sin makt. Ilans otroliga hänsynsKishet och hämndlystnad kan ha varit skill nog fiir att skrämma domkapitlet till att avge en för ärkebiskopen välbehaglig tolkning av den kanoniska rätten. Man kan inte heller bortse ifrån alt kapilelherrarna varit i god tro. då de hävdat att orden accifno te var niklvändiga fiu' ett bindande äktenskapsavtal. Kunskaper i den invecklade kanoniska äktenskajisrätten kan man inte utan vidare fiirutsälta ens hos bemärkta representanter fiir den svenska kyrkan. Del fiirefaller dock egendomligt, all den mellan Helleka oeh Ludbert knutna fiirbindelsen skulle kunna bortfiirklaras som eii iiverenskommelse om ett äktenskap stiilll på framtiden. Den som fiirriiltade fiislningen frågade ju: »Ludbert vill du hava denna llelleka till din äkta maka i lust och niid. tills diiden skiljer er åt?» 1 och med att Jmdbert svarade jakande. borde väl saken vara klar: hiir fiirelåg ett fiir livstiden bindande avtal. Att samma fråga stiillts till Helleka nämns visserligen inte men det är sannolikt all så varit fallet, bdlersom det inte åberopas från någondera

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=