RB 20

90 borgs far Ake Axelsson och ett till hennes mor frn Märta, båda avfattade den (> oktober 1400. Sten Sture hade tidigare varit trolovad med en kusin till Ingeborg Akesdotter. jungfru Agneta, som emellertid avlidit. Ett par av de herrar, som enligt Sten Stures önskan skulle förmedla frieriet till herr Ake. hade emellertid avrått under åberopande av att en sådan förbindelse stred emot den heliga kyrkans lag. dvs. kanonisk rätt. Sten Sture hade då besport sig »hos många förnumstiga visa män» vilka förklarat, att ett äktenskap mellan honom och jungfru Ingeborg inte sfred emot kyrkans lag, »efter det att jag», säger han i brevet till fru Märta, »hade icke yttermera umgängelse med henne |Agneta) än jag hade». Trots de båda herrarnas avrådan komju också äktenskapet till stånd. Då Sverige genom reformationen lösgjorde sig från kurians auktoritära myndighet, kunde man vänta sig. alt äktenskapshindren i tredje och fjärde led skulle försvinna. Men så blev inte fallet. Då i skildringen av förbjudna led enligt kanonisk rätt reformationen inte bildar den naturliga gräns man skulle kunna tro. skall här några ord sägas om den närmast följande utvecklingen. I sin redan 1528 utgivna bok om sakramenten säger Olaus Pefri. alt »papisterua i fråga om skyldskap och svågerskap »fiirbjudil mer än vad (lud själv förbjudit». Olaus uppräknar därefter de förbjudna leden enligt bibeln, varav framgår, att efter den mosaiska lagen |8 Mosebok; 18i i själva verket endast två led från stammen räknat var fiirbjudna. Påven och »hans hop» skulle ha latif det stanna härvid, menar Olaus, men »nu hava de papisler birbjudit utöver (iuds lag allt intill femte led».'^’ Det är att märka, alt Laurentius Andreae ungefär samtidigt givit uttryck åt samma uppfattning som Olaus Petri. Också han begränser under hänvisning till bibeln de förbjudna leden till två ocb tar samtidigt avstånd från den andliga skyldskapen. Detta skedde genom en framställning till Örebrokonciliet 1529.'*'’ Det skulle emellertid dröja, innan denna mera liberala åskådning slog igenom. Olika meningar gjorde sig under 15()t)-lalel — efter brytningen med ])åvekyrkan och fjärde graden skulle anses som äktenskapshinder eller inte. gällande huruvida den tredje

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=