RB 20

86 under senare ar, som kritiken salts in. oeii det har t.o.m. förnekats, att någon sexuell förbindelse förekommit mellan ^\ddemar och Jutla. För vårt ämne är det därför en fråga av central betydelse, om Krikskrönikans framställning inspirerats av illvilligt hovskvaller och lösa rykten eller om den grundar sig på verkliga händelser. Här bortses helt från litterära utsmyckningar men det kan anmärkas, alt författaren ger en lugn och alls icke aggressiv framställning av skeendet. (iodtar man (som arbetshypotes! krönikans berättelse, så är det ett faktum, att Valdemar, om Alexander lll:s hårda lagbud tilllämpats på honom, som botgöring skulle ha nödgats inställa sig i Rom för att söka avlösning hos påven. Xu omtalar en i fiirhållande till Erikskrönikan helt fristående källa, Detmars krönika, att ^’aldemar varit i Rom för att goltgöra sin synd och alt han erhållit absolution av påven. Man observerar singularisformen »sine sunde». Vilken synd, frågar man. om inte den incesliuisa förbindelsen med Julta. Xog vore det ett egendomligt tillfälligheternas spel. om del inte skulle finnas ett inre samband mellan dessa tre av varandra helt oberoende källor: Krikskrönikans berättelse, Alexander Ill:s loch \'ästgötalagarnas) påbud om vallfärd till Rom som bolgiiring för incest och den lybska kninikans uppgifter om Valdemars Romresa. .Slutsatsen måste bli den. att sannolikheten talar för lAäkskriinikans trovärdighet; det måste finnas starka skäl fcir att rubba den helhetsbild som skapas genom en sammanställning av de nämnda källorna.-'’ Kyrkans regler om äktenskapsförbud på grund av skyldskap h()ll på alt få ödesdigra konsekvenser för Rtirik Algotsson, som tillluirde den en gång mäktiga stormannaklanen Algolssönerna. För att krossa deras välde begagnade sig Magnus Ladidås av Folke Algotssons brudrov 1288; brudriivaren själv och några av hans brikler tvingades gå i landsflykt och deras ägodelar blev indragna. Också Rörik träffades av körningens åtgärder. Det visade sig nämligen, att han i fjärde led var besläktad med sin hustru och enligt kyrkans rätt var därigenom hans äktenskap, som in-

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=