Olin 75 år

helsidorna med de många omfattande minnesteckningarna.34 Där noterade exempelvis litteraturkritikern Sten Selander [1891–1957] att ”Axel Munthe och Selma Lagerlöf är de enda svenska författare som nått en verklig världssuccé.”35 Bredvid San Michele-boken står på hyllan två andra arbeten av Puck Munthe, ett par volymer från 1880-talet, dels FrånNapoli: Resebref från 1885 och dels hans Små Skizzer från Paris och Capri från 1888 – också de inbundna i halvfranska hedbergsband.36 Det är det elitära borgerskapets litteratur som står på hyllorna: Viktor Rydberg [1828– 1895], Carl Snoilsky [1841–1903], Per Hallström [1866–1960]. Här saknas ett antal av tidens arbetarförfattare och modernistiska författare som Vilhelm Moberg och Eyvind Johnson. Bland poeterna saknas exempelvis Erik Lindegren. Svenska kvinnliga författare är däremot väl representerade, exempelvis Anna Maria Lenngrens [1754–1817] klassiska Samlade skaldeförsök i ett rött halvfranskt Hedbergsband,37 och av Fredrika Bremer [1801–1865] bland annat, Hemmen i Den Nya Verldeni två band från Stockholm 1853, inbundna på Nordiska Kompaniet.38 De moderna kvinnliga författarna börjar med Ellen Key [1849–1926]. Hon är representerad i tolv vackra homogena ornamenterade, halvfranska band med läderhörn från Hedberg med Gustav Olins monogram på pärmen. Viktoria Benediktsson [1859–1888], pseudonymen Ernst Ahlgren, ansågs som en av sin tids klassiker för makarna Olin. Hela hennes produktion i 13 halvfranska band står i biblioteket. Selma Lagerlöf [1858–1940] verkar ha stått båda stiftarna nära, men kanske i första rummet för Carin Olin. Det finns i samlingen exempelvis en folioutgåva från 1903 av Gösta Berlings saga, illustrerad av Georg Pauli [1855– 1935]39 i ett påkostat mörkblått, rikt ornamenterat Hedbergband med bindningar och ornament i ryggen och med tillhörande kassett. Här finns också sju volymer Selma Lagerlöf i originalband i oktavformat utgivna på Albert Bonnier under de första åren på 1900-talet. De har alla Carin Göranssons namnteckning på titelbladet och har tillhört hennes del av samlingens böcker – samtidigt som de på pärmarna har Gustav Olins spegelmonogram (!).40 Carins namnteckningar väcker frågan hur hennes del av makarnas bibliotek kan identifieras. Gustav Olin har med sina pärm- och namnstämplar omöjliggjort en sådan identifikation. I detta fallet var det Carin Göransson som förvärvade dessa böcker, och vilka därefter ”uppgraderades” genom inbindning i påkostade Hedbergsband och införlivades i den gemensamma boksamlingen. Som Anna-Karin Palm framhållit i sin Selma Lagerlöf-biografi hade de kvinnliga 57 kjell å modéer 34 Puck Munthe, Boken om San Michele, Albert Bonniers Förlag: Stockholm 1930. 35 Sten Selander, Ett unikt författaröde [Puck Munthe in memoriam], Svenska Dagbladet 12.2.1949, A 9. 36 Puck Munthe, Från Napoli: Resebref, P.A. Norstedt & Söners förlag: Stockholm 1885, – Små skizzer, Norstedts: Stockholm 1888. 37 Anna Maria Lenngren, Samlade skaldeförsök, 13:e upplagan, Stockholm 1903 med Carl Larssons illustrationer 38 Fredrika Bremer, Hemmen i Den Nya Verlden: En dagbok i bref, skrifna under tvenne års resor i Norra Amerika och på Cuba. P.A. Norstedt & Söner: Stockholm 1853–1854. 39 Selma Lagerlöf, Gösta Berlings Saga, 5 uppl., Albert Bonniers Förlag: Stockholm 1903. 40 Jerusalem 1-2, Gösta Berlings saga 1-2, En herrgårdssägen, Antikrists mirakler, Kristuslegender. Kvinnliga författare

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=