RSK 9

 andra”. Detta, eller ett kommatecken mellan ‘andra’ och ‘de rådslag’, skulle förta den av Fitger i annat sammanhang noterade, dock något ansträngda, associationen “hur gör man för att inte andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller?”.47 Fitger drar slutsatsen att om eden skall vara kvar, skall det vara för att särskilt hos lekmannadomarna väcka insikt om domarkallets allvarliga förpliktelser, men eden måste i så fall göras mer begriplig.48 Ett intressant exempel på en lekmannadomares förhållande till eden är rättsfallet NJA s. : En häradsrätt förelade en nämndeman att vid äventyr av vite avlägga domared, sedan han vägrat göra detta under påstående att han inte ansåg sig kunna uppfylla edens förpliktelser. Högsta domstolen fick inte tillfälle att överväga frågan i sak, eftersom beslutet om föreläggande inte kunde överklagas särskilt. I Bergspredikan uttalade sig Jesus om ederna: De tidigare regler som Jesus syftade på återfinns i Tredje moseboken  kap.  versen, Fjärde Moseboken  kap.  versen och Femte Moseboken kap.  versen.50 Enligt Gerhard Dautzenberg menade “Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och Du skall hålla vad du har svurit inför Herren. Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron; inte vid jorden; ty den är pallen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad. Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.”49 Förbudet i Bergspredikan mot att avlägga ed och de senare lärorna kring detta 46 Fitger, Peter, Rättegångsbalken I, supplement 10, oktober 1992, s. 4:18b ff. 47 Fitger, Peter, “Om eder” i Festskrift till Per Olof Bolding, Stockholm 1992, s. 146. 48 Ibid., s. 148. 49 Matteusevangeliet 5 kap. 33-37 verserna. 50 Gerhard Dautzenberg i Theologische Realenzyklopädie, Band IX, Berlin 1982, s. 380. – Se till tolkningen av Jesu ord Hagner, Donald A., i Word Biblical Commentary, vol. 33 A, Dallas 1993, s. 126 ff., som förklarar att Jesu ord avser den nya tid som skall komma, där man kan lita på att

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=